Wat zijn puzzelritten?

Kwam ik tegen in voorwaarden van lease contract voor een auto.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Bij een puzzelrit krijgen de deelnemers (bij motorritten meestal verdeeld in groepjes van ca. vier motorfietsen) voor aanvang één of meer opdrachten. Soms zijn dit cryptisch weergegeven routebeschrijvingen of punten in een route. Op bepaalde punten in de route moet men vervolgens vragen beantwoorden, zoals het bouwjaar van monumentale gebouwen e.d. Puzzelritten kunnen themaritten zijn, waarbij bijvoorbeeld alleen molens, kloosters, kerken e.d. worden bezocht. Ze krijgen daarmee ook een cultureel en/of educatief karakter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat zijn een soort speurtochten maar dan met de auto. Waarom staat dat in een leasecontract? Is dat verboden ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit staat er letterlijk:
Het gebruik van de auto voor snelheidsritten, e.d. (m.u.v. puzzelritten) of lesdoeleinden is niet toegestaan. Rijvaardigheidstrainingen zijn wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is een puzzelrit dus wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, ja dan snap ik m, dan mag je dus gewoon lekker puzzelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei ook niet dat het niet toegestaan was :)
Ik was gewoon benieuwd wat het was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik Raamklaza. Mijn opmerking was meer in het licht van een aantal antwoorden hieronder waarin staat dat het soms wel verboden wordt deel te nemen aan puzzelritten. Ik vraag me overigens af of dat niet onredelijk bezwarend zou zijn als het wel verboden is. Ik zie niet helemaal hoe het belang van de leasemaatschappij om het te verbieden groter is dan dat van degene die de auto geleased heeft om gewoon datgene met de auto te mogen doen wat je met een gekochte auto ook zou mogen.
Een leasemaatschappij of een verhuurbedrijf stellen het vaak niet op prijs dat de bestuurder een puzzelrit gaat doen met hun auto, hou er rekening mee dat veel verzekeringen ook moeilijk doen als u tijdens een puzzelrit bij een ongeval betrokken raakt.

Een puzzelrit wordt vaak door een auto club georganiseerd, je moet je dan bijvoorbeeld melden in Amsterdam, je krijgt dan wat papieren mee en je moet de dingen doen die staan beschreven in je opgave lijst.

Rij bijvoorbeeld naar het Winkelcentrum Schalkwijk te Haarlem, hoeveel gratis parkeerplaatsen zijn er hier.
Je zal er heen moeten rijden om het te kunnen ontdekken.
Daarna naar de volgende opgave, het kost je vaak een tank brandstof je auto ziet er vaak niet schoon meer uit en veelal zijn er ook chauffeurs die denken dat ze aan een autocross meedoen.

Dat bedoelt de leasemaatschappij dat ze dit niet op prijs stellen of soms verbieden.

Hopelijk heb je genoeg aan mijn uitleg.

Succes en een fijn weekend !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puzzeltocht is een orientatietocht, werden zo'n 40 jaar geleden vaak gehouden, later met het oog op milieu een stuk minder.

Waarschijnlijk is dat vermeld omdat de contractgever (of hoe noem je zo iemand) bang is dat je als je een puzzeltocht rijdt, te veel gefocust bent op het vinden van herkenningspunten, en daardoor minder op het verkeer let, wat eerder een ongeluk kan veroorzaken
13 jaar geleden
Een puzzelrit gaat vaak veel verder dan de variant "bij de kerk links af slaan". Er zijn vele verenigingen die zich (vaak) maandelijks bezighouden met oa. de volgende systemen:

Bol-pijl systeem: Het rijden volgens het bol-pijl systeem wil zeggen dat aan de hand van getekende situaties een route moet worden gereden van de bol naar de punt van
de pijl. De punt van de pijl dient uiteraard in de aangegeven richting bereden te worden.
(zie ook onderstaande afbeelding)

Kaartleesrit: Een kaartleesrit is een vorm van rittensport waarbij, zoals de naam al aangeeft, de route wordt weergegeven op een kaart. De eenvoudigste vormen zijn: de ingetekende lijn, waarbij een op de kaart ingetekende lijn zo nauwkeurig mogelijk gevolgd dient te worden, en de puntenrit waarbij een aantal op de kaart genummerde punten dient te worden aangedaan. Verder zijn er nog de systemen zoals pijlenrit, grensbenadering en vele variaties of combinaties van bovenstaande. Een kaartleesrit wordt meestal gereden door een bestuurder en navigator.

De basis van de rittensport is het in wedstrijdverband rijden van start naar finish volgens een voorgeschreven wijze en binnen een vastgestelde tijd. De winnaar is de equipe dat als eerste zo dicht mogelijk bij het juiste tijdstip de finish bereikt en hiervoor de juiste route heeft gekozen, wat te zien is aan een correct ingevulde wedstrijdkaart, waarop de juiste controles in de juiste volgorde vermeld staan. Dat betekent niet dat de equipe het snelst heeft gereden of de kortste weg heeft weten te vinden. Het betekent wel dat zij het reglement nauwkeurig bestudeerd en tot op de letter uitgevoerd hebben. Elk reglement bevat informatie voor de navigator over de systemen die tijdens het evenement gebruikt worden en specifieke wedstrijdregels zoals tijdmetingen, strafpunten e.d. Te vroeg bij een tijdcontrole aankomen mag dus ook niet. De ritten zitten meestal zo doordacht in
elkaar, dat het zelfs de meest ervaren equipes moeite hebben om zonder strafpunten aan de finish te komen.

Elk jaar komt er een nieuw reglementenboek uit, na een rit wordt er soms hevig gediscussieerd (soms over een komma in het nieuwe reglement), je hebt de A-, B- en C- klasse en er worden zelfs Nederlandse kampioenschappen verreden.

(Mijn schoonfamilie is zeer vele jaren verweven geweest met deze vorm van autosport)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puzzelrit was in de jaren 60 (bij ons) een gebruikelijk tijdverdrijf op de zondagmiddag. Begon altijd gezellig, tot het moment dat m'n moeder de aanwijzingen verkeerd interpreteerde of dingen niet opmerkte en m'n vader kwaad werd op m'n moeder, vervolgens raakten ze het spoor van de puzzelrit bijster en gingen we halverwege naar huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg herkenbaar ;-) Ontspanning heette dat toen ;p
Leuke en gezellige tijdsbesteding voor groepen in vrije tijd. Dus ik kan begrijpen dat ze in het leasecontract willen zeggen dat ze niet willen dat je de auto voor je vrije tijd gaat gebruiken.
Puzzelritten zijn wel erg leuk trouwens, maar dit heeft dan weer niks met je vraag te maken.. :-)