Waarom doen mensen soms zo asociaal op de weg ?

ik reed gisteren op een rotonde en een man wou zo de rotonde op schieten hij keek niet eens wat ie deed,
ik kon nog net wat uitwijken naar de binnenkant van de rotonde en hij kon nog net wat remmen.
dus geen botsing gelukkig.
maar nou deed die daarna zo belachelijk, toeteren en middelvinger opsteken.
en net doen alsof ik degene ben die het verkeerd deed,

waarom is het dan zo moeilijk om een sorry gebaar te maken ipv de boel omdraaien

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Rebecca; In het verkeer in een auto voelen mensen zich vaak veel anoniemer dan in de normale omgang, dat zal asociaal gedrag mede in de hand werken. Daarbij geven moderne auto's een bepaald, vaak vals gevoel van veiligheid, waarmee de feitelijke veiligheid natuurlijk niet gediend is. En het lijkt er steeds meer op dat men zichzelf als individu belangrijker vindt dan de gemeenschap. De eigen tijd en verplaatsing worden veel belangrijker gevonden dan die van anderen. Verder lijkt het er sterk op dat deelname aan het verkeer voor steeds meer mensen geen bewuste handeling meer is, maar iets dat ze overkomt. De beste manier om hiertegen gewapend te zijn is er vanuit te gaan dat iedereen de weg op is gegaan met de bedoeling tegen jou aan te botsen en dat jij de enige bent die dit kan voorkomen.

- mensen hebben haast en denken op die manier eerder aan te komen - Mensen weten ECHT niet beter - Per ongeluk een fout gemaakt, en in de schrik de kwaadheid die ze op zichzelf voelen afwentelen zijn redenen die dit gedrag alle drie kunnen verklaren en afhankelijk van de situatie ook doen.

Omdat er zich nou eenmaal steeds meer agressieve idioten in het verkeer begeven. Dat ze idioot worden komt deels door de verharding van de maatschappij (denken dat je met een grote bek iets bereikt) en deels door de overbevolking in Nederland, waardoor men nauwelijks meer echte rust vind. Niks van aantrekken is het advies, maar ik begrijp je boosheid en frustratie.

Het ,,waarom,, daar komt men nooit achter. En er zijn legio antwoorden te bedenken. Vatstaand feit is dat motorvoertuigen nummerplaten hebben en overigen verzekeringsplaatjes. Wellicht dat u kunt informeren bij de politie wat uw mogelijkheden zijn in deze.

Soms omdat ze echt denken voorrang te hebben. Misschien had deze man dat ook wel, het is namelijk een wijdverbreid misverstand dat je op een rotonde áltijd voorrang hebt op verkeer dat de rotonde op wil rijden. Een rotonde is formeel namelijk gewoon een gebogen stuk eenrichtingsweg, en degene die de rotonde op wil rijden, komt van rechts. Dit is wat de rijksoverheid ervan zegt: "Voorrangsregels rotonde Er zijn rotondes waar u voorrang moet verlenen en rotondes waar u voorrang moet krijgen. Bij het naderen van een rotonde gelden dezelfde voorrangsregels en voorsorteerregels als bij een kruising. Wilt u een rotonde oprijden waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang krijgen van al het verkeer dat op de rotonde rijdt. Wilt u een rotonde oprijden waar verkeersborden en/of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de rotonde rijden."

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...

had je wel je eigen knipperlicht aan om aan te geven dat je nog verder wilde?

Ik heb me echt verdiept in de vraag waarom de vriendelijkste mensen agressief en onsportief worden zodra ze achter het stuur gaan zitten. Misschien heeft het met het uiterlijk van de meeste auto's te maken. Veel auto's zien er stoer, snel en dominant uit. Ik denk dat dit (mede) onze 'transformatie' veroorzaakt. Het viel me laatst op dat auto's die bv een lief poppetje, knuffelbeest of grappige leus op hun dashbord of ruit hebben zitten anders 'overkomen' dan een snelle en stoere wagen. Het uiterlijk van de auto vertegenwoordigt als het ware het karakter van de bestuurder, op het moment dat hij of zij de weg op gaat. Daarom rijden we met onze stoere wagen ook het liefst zo'n 'truttenschuddertje' van de weg af. Daarom gaan we kijken wie er het eerst en het hardst optrekt zodra het stoplicht op groen springt.

Een hoop mensen schrikken en krijgen daarvan een stoot adrenaline. Het kost best moeite om op zo'n moment "schuld" te bekennen. Een grote bek en een hand vol middelvingers is dan inderdaad makkelijker.

Komt omdat er mensen op de weg een te veel ik gehalte hebben

Je bedoeld situaties zoals deze? http://www.camdriver.nl/camdriver/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=24&cntnt01returnid=57 Of: http://www.camdriver.nl/camdriver/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=13&cntnt01returnid=57 Mensen die dergelijke fouten maken hebben het heel vaak niet eens door en in hun wereld ben jij de boosdoener die dat sorry gebaar niet maakt. De werkelijkheid is dus misschien wel dat jij mogelijk een foutje hebt gemaakt. Misschien reed je niet op een voorrangs rotonde, of misschien had je je richting aanwijzer aan naar rechts zodat de andere bestuurder dacht dat jij erafging. Maar ervanuit gaande dat jij het niet fout deed: de meeste bestuurders hebben het niet eens door dat er wat foutging, laat staan dat ze door hebben dat de oorzaak bij hen lag.

Zoals al eerder is gezegd geloof ik ook niet dat de meeste mensen zich bewust zijn van de gevolgen van hun asociaal gedrag. Maar ik ga me er steeds minder aan storen, en ga steeds meer het goede voorbeeld geven. Ik ben me er steeds meer van bewust dat ik verantwoordelijk ben voor mijn medeweggebruikers, en zij voor mij. Dus goed voorbeeld doet volgen. Ik kan er soms ook wel om glimlachen, als dan zo'n dure agressief aandoende wagen mijn kleine koets met een enorme snelheid inhaalt en ik vervolgens naast deze persoon bij het eerstvolgende stoplicht sta. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Zijn de verkeersregels op dat punt wel eensluidend in de verschillende landen zowel binnen als buiten de EG? Het kan zijn, dat de automobilist uit een land kwam met andere verkeersregels op dat punt. Het wordt tijd dat wereldwijd afspraken worden gemaakt over dit soort regels, als die niet al gemaakt zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100