Ontploft de uitlaat van een auto ECHT als je er een banaan in stopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
20.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dat zal niet werken.

Het beste antwoord

Nee, dit is ook door mytbusters onderzocht in de aflevering 15 van seizoen 2.

Als je de uitlaat van een auto dichtstopt met iets, zal de motor uitvallen: Alle gebruikte voorwerpen (o.a. een aardappel, een banaan en een ei) werden gewoon uit de uitlaat gelanceerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De stelling was bij myth busters dus niet eens dat die zou ontploffen, maar nog eenvoudiger, dat de motor zou uitvallen. Ook dat gebeurde dus niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
(vanaf 2:20 min in het filmpje stoppen ze van alles in de uitlaat)

Toegevoegd na 13 minuten:
(3:23 min is de banaan aan de beurt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je eens purschuim in een uitlaat spuiten. Dan heb je wel effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Jeroen, ook dan zal je motor afslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afslaan, doet niets meer de pur gaat direct een aantal cilinders in, en je motor loopt nooit meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som: Het purschuimverhaal kwam niet uit mijn (purschuim)koker evenmin was het niet mijn idee!
Je zat denk ik even op het verkeerde reactieadres.
Dit dus als jouw reactie op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijker kan niet.

Andere antwoorden (4)

nee ik denk dat de Banaan eerder in rook op gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, je uitlaat zal niet ontploffen, maar uiteindelijk zal wel je motor afslaan zolang je uitlaat verstopt is (door een banaan). De afvoer/uitlaatgassen kunnen niet meer weg en zullen in de cilinders van de motor blijven waardoor (door de overdruk) geen brandbaar mengsel via de inlaatkleppen aangezogen kan worden.
Dit is net als een condoom over de uitlaat een bakerpraatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de uitlaat ontploft niet maar de banaan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de banaan valt eruit. En niet eens met een spectaculaire lancering..