Hoe ding je het beste af bij de koop van een auto?

Altijd als ik iets voorstel zegt de verkoper: "Uhh...nee." Ik kan er alleen een gratis mattenset uit slepen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Antwoorden (11)

ga niet eerst onderhandelen over de auto die je wil maar ga in conclaaf over een andere auto. Laat die onderhandelingen stuk lopen omdat je te weinig bied. Dan ga je naar de auto die je echt wil, de verkoper zal weten dat je bereid ben om iets niet te kopen en zal je verder tegemoet komen. Laat het weten als het gelukt is, ga ik het ook eens proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein probleempje: wat als de onderhandelingen over de auto die je niet wilt, wel lukken? En je ineens een prijsafspraak hebt? Een mondelinge overeenkomst is in Nederland rechtsgeldig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahah, ja.
Betrek een auto van de garage ernaast in het verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast;

Informeer jezelf goed, ook over de waarde van je eventueel in te ruilen auto. Praat over het bedrag wat er uiteindelijk op tafel moet komen; matjes en radio's zijn kadootjes, die zijn voor na de handtekening. Fixeer je niet op een inruilprijs, die mag best wat minder als de verkoopprijs van de nieuwe dan maar nog meer omlaag kan. Klinkt gek, maar kan van belang zijn. En staar je vooral niet blind op een auto of garage; zij hebben jou als klant harder nodig dan jij hun als leverancier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed kan werken: "ik heb maar een budget van ...". Noem dan ongeveer 80% van de vraagprijs en haal een dikke beurs uit de zak, zwaai ermee en (heel essentieel) geef geen krimp.

De bluf met de beurs zal nooit opvliegen. Je betaalt immers pas als je de auto afhaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
arko rbs wie kent de grapjes niet, er was eens een autoverkoper die dacht dat blondje zit in mijn zak.
maar doelbewust zeker zijn van jezelf, en natuurlijk niet 1 keer struikelen over je woorden maakt jou een goede koper, die zich niet laat misleiden door mooie termen.

gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon dreigen met weglopen. Zeg maar dat je er toch nog even over wil nadenken, omdat je het een hoop geld blijft vinden. En ga dealers tegen elkaar uitspelen. Mercedes heeft al jaren een eigen slooppremie van 1000 euro die je standaard bovenop de inruilprijs krijg...

En hoewel de leasemaatschappij niet mee gegaan is. (ze vonden mijn jaarcijfers niet goed genoeg) Kreeg ik bij de nieuwe VW Caddy in nog geen uur tijd praktisch alle extra's die ik wilde hebben met een waarde van 4000 euro voor niets...

Je moet ook pas gaan onderhandelen op het moment dat de verkoper alles op papier heeft staan en je bij wijze van alleen nog maar hoeft te tekenen. Al krijg je er dan alleen nog maar de dakdragers en die skibox erbij. Of die trekhaak voor de caravan, whatever er naast de mattenzet bij. Op dat moment heb je een positie om te onderhandelen. Want die autoradio met CD wisselaar en bluethoot functie kan er dan ook nog wel bij. En als je erg goed op dreef ben lukt het je ook nog wel dat ze die Bose-speakerset voor je inbouwen...

Maar je moet het wel durfen om het op het laatste moment aan te laten komen. En onthou dat de verkoper je niet mag dwingen om te tekenen op het moment dat alles op papier staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijk om te weten bij onderhandelen: als een potentiële klant over de prijs begint, is dat een zogeheten 'koopsignaal'. Als hij het product niet wilde hebben, zou de prijs de klant immers geen ruk interesseren. Zodra je over de prijs begint, is dat dus het teken voor de verkoper om de deal zo snel en winstgevend mogelijk te sluiten.

De verkoper gaat er dan van uit dat je wel probeert om een lagere prijs te krijgen, maar dat je de auto ook wel neemt als je geen lagere prijs kan bedingen. Hij kan het zich dus veroorloven om nee te zeggen. Die situatie verandert radicaal als jij zegt dat je er toch nog even over na wilt denken en intussen verder wil kijken bij andere dealers. En dan ook werkelijk naar de uitgang loopt.

Dan verliest de verkoper de macht over de situatie. In plaats van een klant die ook wel zonder korting koopt, heeft hij een klant die ondanks eerdere koopsignalen helemaal niets koopt. Waardoor hij die provisie die hij in zijn hoofd al had uitgegeven tijdens zijn volgende vakantie óók misloopt. Ineens heeft die verkoper er groter belang bij om jou binnen te houden en een deal met je te sluiten, dan jij er belang bij hebt om een deal met die éne dealer te sluiten. De omzet die jij zou genereren dreigt naar de concurrent te gaan. Dán heb je een goede uitgangspositie voor onderhandelingen.

Overigens: als een dealer je hogere inruil voor je oude auto biedt dan die oude auto echt waard is, of je dure extra's er gratis bij aanbiedt, kun je van één ding zeker zijn: je hebt een véél te hoge prijs bedongen voor de auto zelf, en bent duurder uit dan wanneer je een goede prijs had bedongen en de extra's er voor catalogusprijs bij had gekocht. Dealers zijn geen liefdadigheidsinstelling. Die extra's of die veel te hoge inruilwaarde krijg je aangeboden omdat de dealer weet dat je dan blij bent met de cadeautjes en niet verder zal afpingelen, en dat hij op die manier meer winst haalt dan wanneer hij de prijs van de auto zelf met je zou uitonderhandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord! +1
Dealers hebben gemiddeld rond de 17 % op een wagen.Dus tot 10% kun je afdingen. Een showroom krijg je altijd goedkoper want ofwel betalen zij wholesale interest (goedkope lening vanwege de constructeur) ofwel is de wagen eigendom van de dealer en dan is het slapend kapitaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet in eerste instantie heel rieel zijn. Wat voor een auto koop je en wat voor een auto heb je in te ruilen. Koop je nu een golf vi dan praat je er minder van de prijs af (aangezien deze nog niet heel lang word aangeboden) dan wanneer je een golf v koopt.

Je moet ook heel geörienteerd kijken. Welke auto wil ik, welke bedrijven of particulieren bieden deze auto aan, welke opties wil ik erop, wat is de meerwaarde van bepaalde opties et cetera.

Bij een particulier kun je vragen wat de reden is van verkoop. Is het een baby die op komst is of een al nieuw gekochte auto of de aankoop van een huis dan is die auto een last. Je kunt hier dus goed onderhandelen.

Eerlijk is eerlijk, je kunt min punten aan de auto noemen maar noem ook de positieve dingen aan een auto. Als je alleen een auto afkraakt weet de verkoper ook dat je met het "onderhandelingsproces" bent begonnen. Ook zorg je dat de verkoper misschien iets geïrriteerd raakt en dus minder wil onderhandelen.

Voor je eigen belang is het natuurlijk ook goed dat de auto die je koopt daadwerkelijk goed is. Regel nieuwe apk op de auto, nieuwe bandjes (ook al zit er nog redelijk profiel op), stalen velgen met winter banden, verband trommel, reservewiel, die dingen.

Ik lees hierboven veel dat de koper in een soort van machtspositie zit en dat de verkoper ontzettend graag wil verkopen. Dit hoeft niet altijd. Er zijn nog genoeg auto bedrijven waar het heel goed mee gaat en waar het heel simpel is, JIJ wil een auto kopen.

Een tip, zorg ervoor dat de inruil auto mooi schoon is, zowel van binnen als buiten. De auto is dan aantrekkelijker voor de verkoper om in te nemen. Hij ziet er dan weer een goed verkoopbare auto in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu moet toch de tijd zijn om een auto te kopen lijkt mij, de klant wordt misschien weer koning.

Als zal dat bij Volkswagen wel weer niet zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet op blijven door drammen want dan kom je er niet door, maar als je je keuze hebt gemaakt op het einde van het gesprek zeggen dat je het koopkontrakt nu tekend als dit en dit er op zit. Wil hij dan nog niet happen gewoon weg gaan. Kijk maar eens wat hij doet.
Bronnen: