Waarom zit de zgn. 'tankdop' bij het ene automerk links en bij de andere rechts? Uniform rechts of links zou veel handiger zijn ook met tanken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om het op zich saaie tanken afwisselend te houden. zelf rij ik ook in de twee auto's met aan verschillende kanten de tankdop, je moet blijven opletten.
SentWierda
een jaar geleden
Merkwaardige vraag. Want als alle tankdoppen links zouden zitten of alle tankdoppen rechts, dan zouden er twee keer zoveel benzinepompen moeten komen.
Nu kunnen auto's bij benzinepompen aan weerskanten tanken, bij tankdoppen uitlsluitend links of rechts: slechts aan een kant..

Het beste antwoord

In Japan wordt, net zoals bijvoorbeeld in Engeland, links gereden. Van origine zijn de Japanse auto’s dan ook rechts gestuurd. Dit verklaart waarom bij sommige Japanse auto’s de uitlaat rechts zit en de tankdop links.
( De tankdop mag nl. niet aan de kant van de uitlaat zitten, dit vanwege eventueel morsen van benzine bij het tanken).
Bij Europese auto’s zit de dop meestal aan de rechterkant , omdat de stoep tevens aan de rechterkant is. Men is uitgegaan van de positie van de oude benzinepompen waar men alleen aan de stoepkant kon tanken en ook uit veiligheidsoverwegingen m.b.t. overig verkeer aan de linkerkant.

Het schijnt trouwens dat als je naar de slang op het plaatje van je tankaanduiding op je dasboard kijkt, je kunt zien aan welke kant het klepje zit. Zit de slang links dan zit het klepje ook links. Zit de slang rechts van zit het klepje ook rechts. Of het 100% zeker is, weet ik niet…...

Met dank aan Onbekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tankdop mag niet aan de kant van de uitlaat zitten? Dat is toch raar, want mijn auto Audi S5, vrijdag gekocht uit 2007, heeft links 2 uitlaten, en rechts ook 2 Dus je hebt het niet helemaal goed!
SentWierda
een jaar geleden
Niet helemaal goed?
Historisch is het wel goed. Vroeger mocht de uitlaat niet aan de kant van de uitlaat zitten, vanwege mogelijk brandgevaar. Want: bij het benzine tanken kon worden gemorst en met een hete uitlaat nabij levert dat een gevaarlijke situatie op.
Vroeger werd nog geen rekening gehouden met Audi's met uitlaten aan weerszijden.

Andere antwoorden (1)

Heeft de laatste 25 jaar, uitsluitend en alleen met de constructie van de auto te maken. De vulmond wordt daar geprojecteerd waar hij constructie technisch het makkelijkst is te plaatsen. Goed voorbeeld zijn amerikaanse auto's (links-midden / links-achter / links-achterop / rechts) u mag het zeggen.