Wat zijn de 'criteria' waaraan een snelweg moet voldoen om daar 100 danwel 120 km. te mogen rijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Allereerst moet er sprake zijn van ongelijkvloerse kruisingen om er een autosnelweg van te maken. Of je er 100 of 120 mag rijden heeft te maken met de drukte op de bepaalde autosnelweg.

Boven een bepaald aantal voertuigen per 24 uur drukte wordt de snelheid op 100 km/uur gesteld door Rijkswaterstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze criteria worden ingesteld door Rijkswaterstaat op basis van de verwachte drukte op de desbetreffende snelweg. Op de Ring A9, of A10 is het natuurlijk van de gekke als daar 120 gereden mag worden, omdat het daar veel te druk voor is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft eerder met vervuiling te maken in de randstad, bij 100 km per uur is er minder verbruik waardoor minder vervuiling plaatsvind, vandaar dat alle grote ringwegen in de randstad alleen maar 100 km/uur is toegestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die M@rcel;

Dat de criteria voor het vaststellen van die maxima nogal dubieus kunnen zijn wordt heel duidelijk aangetoond door de diverse trajectcontroles. Op de A20 geldt bijvoorbeeld 80km/h, ook bij Zestienhoven. Vliegtuigen worden er echter niet aan gehouden; wat vervuilt lucht en stilte meer denk je? Bij Schiphol mag je op de A2 dan weer 120km/h; tegen zoveel herrie en stank helpt kennelijk geen lagere limiet. En op de A10 is er dan weer een heel stuk 80km/h, ook vlak bij Havens-West. Wel eens gezien wat die grote containerschepen uitblazen? Of de Hemcentrale? Maar die rijden tenminste niet te hard....

Toegevoegd op 29-04-2009 00:33:53
Bij Schiphol heet dat ding natuurlijk A4....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een autosnelweg zal altijd aan een aantal inrichtingseisen moeten voldoen (breedte van rijstroken etc), daarnaast gaat Rijkswaterstaat er vanuit dat de maximumsnelheis altijd 120 km/h zal moeten kunnen zijn. Dat er besloten is om op trajecten lagere snelheden te laten gelden zoals rondom grote steden is vaak het gevolg van de vervuiling/fijnstof normen die strakker worden gehanteerd.
Tijdelijk lagere snelheden (matrixborden) zijn er voor bedoeld om de doorstroming te verbeteren en om een acuut gevaarssituatie aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De criteria hebben volgens mij te maken met stank- en geluidsoverlast en het aantal in- en uitvoegstroken waardoor mensen vaak van baan gaan veranderen.