Moet de maximum asbelasting van de vooras en achteras samen overeenkomen met het de maximummassa?

Mijn camper heeft toelaatbare maximummassa op as 1 1650kg en op as2 1750 kg. As1 + as2 bij elkaar opgeteld heb je 3400KG. Maar op mijn kenteken staat dat het Maximummassa toelaatbaar gewicht slechts 3200KG is. Weet iemand hoe dit kan?

2 weken geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Er is sprake van 3 afzonderlijke maximum massa's. Geen van die drie mag overschreden worden. Het hangt af van de verdeling van het gewicht in de camper (voor / achter) welk als eerste bereikt wordt.

Het is dus niet toegestaan om tegelijkertijd zowel as 1 als as 2 maximaal te belasten. Bij een aslast van 1750 kg op as 2, heb je nog 1450 kg over voor as 1.

Je moet dus bij het inrichten / inladen van je camper op letten dat het totaal niet boven de 3200 kg komt èn je moet erop letten dat die 3200 kg goed is verdeeld over beide assen.
Inekez1
2 weken geleden