Hoe kan ik particulier mijn auto verkopen zonder APK omdat die 2,5 jaar heeft stilgestaan?

Ook geen Wegenbeslasting. Laatste APK 09-23. Wat met ik doen, rij geen auto meer?

een maand geleden
in: Auto's
tinus1969
een maand geleden
Ik begrijp het begin van je vraag niet? Is er iemand die je auto wil kopen? Of wil he op ziek gaan naar een koper?
Appartement
een maand geleden
ja, er is iemand die de auto wil kopen en zorgt ook voor een vrijwaringsbewijs. Moet ik daarbij zijn?
Ikhebgeenidee
een maand geleden
iemand die je kent, vertrouwt? Bij de overschrijving (voor het vrijwaringsbewijs) hoef je niet bij te zien. wel moet je bepaalde gegevens meegeven. Doe dat alleen als je het vertrouwt.
Als je namelijk de vrijwaring niet krijgt, loop je het risico dat je bekeuringen krijgt omdat er zonder apk wordt gereden, (mogelijk) niet verzekerd is en/of verkeersovertredingen worden gemaakt. Jij kunt dan niet aantonen dat je de auto niet meer (op naam) hebt.
Inekez1
een maand geleden
Zorg dat je eerst het vrijwaringsbewijs hebt en daarna pas de auto(sleutels) mee geeft. En inderdaad alleen als je het vertrouwt. Een onbekende zou in theorie vrij simpel een vals vrijwaringsbewijs kunnen maken. Vraag eventueel een kennis of betrouwbare buurman om bij de verkoop aanwezig te zijn als de koper een volstrekt onbekende van je is. Apk en verzekering is voor de koper om te regelen. Wel belangrijk dat je bij verkoop duidelijk vermeldt dat de auto nu geschorst is en dat koper er zelf voor moet zorgen dat schorsing wordt beëindigd en dat apk, verzekering en wegenbelasting wordt betaald als koper er mee wil gaan rijden.
tinus1969
een maand geleden
Eens met Inekez1, let er op dat je niet opgelicht wordt.

Antwoorden (1)

Als de nieuwe eigenaar voor een vrijwaringsbewijs gezorgd heeft, dan is het aan hem of haar wat hij/zij met de auto doet. Jij kunt vewijzen dat jij de eigenaar niet (meer) bent.
De auto zal met een auto-ambulance opgehaald moeten worden, of de nieuwe eigenaar regelt een afspraak voor A.P.K. en belasting en verzekering.
jc54
een maand geleden