waarom hebben niet alle auto's een 6e versnelling?

waarom hebben niet alle auto's een 6e versnelling? Dan rijdt de auto toch een lager toerental bij hoge snelheden en dus minder uitstoot/lager verbruik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
20.5K
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn fiets is zijn tijd ver vooruit: die heeft maar liefst ACHT versnellingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet er niet aan denken, om zo laag in de toeren te gaan rijden met m'n eend. Ik heb gelukkig maar 4 versnellingen!

Antwoorden (4)

Motors in de auto's konden dit zeker vroeger niet aan. Daarom hadden auto's tot pak m beet 15, 20 jaar geleden alleen een vierde versnelling, en was de 5e verscelling bijzonder. NU hebben de meeste auto's minimaal 5 versnellingen. Over 10 jaar hebben alle auto's een motor die sterk genoeg is voor een 6e versnelling, en zullen alle nieuwe modellen hier ook wel mee uitgerust gaan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee om met een zo laag mogelijk toerental te rijden (50 in z'n 4, 80 in z'n 5, 120 in z'n 6) is relatief nieuw. Het heeft het voordeel van lager gebruik, en het nadeel dat je minder gemakkelijk kunt versnellen, dus eerder moet terugschakelen om op een acceptabele snelheid in te halen.

Zelfs vijf versnellingen zijn er niet altijd geweest, ik heb jaren rondgecrosst in een auto met vier versnellingen. Inderdaad een hoger toerental en veel herrie op de snelweg, maar omdat het een super licht wagentje was, een lager verbruik dan sommige moderne auto's.

Overigens, als een auto zes versnellingen heeft, zijn die versnellingen wel anders verdeeld dan bij een auto met een 5-bak. Het is dus ook weer niet helemaal zo dat je een hele versnelling bovenop de vijf van andere auto's hebt.

Zo kon ik bijvoorbeeld in mijn oude autootje ook absoluut niet 50 rijden in z'n 4, die vierde versnelling was echt afgesteld om gebruikt te worden bij snelheden tussen de 80 en de 120. De stappen tussen de versnellingen waren dus groter dan bij een 5-bak, en bij een 6-bak zijn ze nog kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast21117;

Dat heeft met twee dingen te maken: ten eerste wordt het snelheidsbereik van auto's steeds groter: zo'n dertig jaar geleden haalden gewone gezinsauto's maximaal iets van 150km/h, een snelheid die ook met vier versnellingen nog prima was te bestrijken. Meer snelheid vraagt ook meer versnellingen, dus dat is één reden. De andere ligt in het feit dat auto's steeds sterkere motoren krijgen en aerodynamisch ook steeds minder weerstand hebben, waardoor er behalve de 'gewone' versnellingen ook extra en langere overbrengingen kunnen worden toegepast waardoor de motor veel minder slijt, verbruikt en vervuilt. Overigens zijn er inmiddels ook al een aantal (half-)automatische versnellingsbakken met zeven en zelfs acht versnellingen op de markt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat nog niet alle auto's een zesde versnelling hebben is een kwestie van marketing bij sommige merken ( het kost immers geld een zesbak te bouwen) en techniek bij andere; je kunt ook een vijfbak bouwen met een even lange hoogste versnelling als bij een zesbak: als de motor trekkracht genoeg heeft is dit vaak zelfs iets comfortabeler doordat er minder hoeft te worden geschakeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zesde versnelling geeft geen enkel voordeel voor wat betreft uitstoot en verbruik op de snelweg. In tegendeel...er draaien meer tandwielen mee in de bak en je hebt dus wat meer weerstand.

Het verbruik in de hoogste versnelling is dan ook niet afhankelijk van het aantal versnellingen maar van de eindoverbrenging in het differentieel en de tandwiel verhouding in de hoogste versnelling.

Waarvoor dan toch 6 versnellingen is de vraag:
Dit heeft te maken met over welk toeren bereik een auto motor voldoende trekkracht levert. Als je in kleinere stapjes (overbrengingsverhoudingen) kunt opschakelen kan je op meer (en vooral bij lagere snelheden, dus voordat je in de hoogste kunt rijden) de ideale toerental/snelheidsverhouding bereiken en zal de auto in de stad daardoor zuiniger kunnen rijden als je hem tenminste in gunstigste versnelling zet.
Vooral bij motoren meer een vrij klein toerental bereik waarbinnen de motor efficient werkt hebben dus voordeel bij de 6 bak. Reden dat ie meer bij diesels gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande kan ik beamen; verbruik (en dus uitstoot) is gelijk in z'n 5e en 6e versnelling. In z'n 5 is vaak zelfs het verbruik lager, omdat ik dan langzamer rij... (duh).