Kun je met de Wegenwacht zelf óók meerijden als je pech met de auto hebt over de grens?

Ik ben lid van ANWB Wegenwacht Europa en wil graag weten als je pech hebt tijdens een dagje over de grens hoe je dan zelf terug kunt naar huis. Je auto wordt, als de pech niet ter plaatse opgelost kan worden, dan teruggebracht en ik vraag mij af of je dan met de Wegenwacht mee terug kunt rijden of moet je OV nemen?

6 maanden geleden
in: Auto's
tinus1969
6 maanden geleden
Volgens mij mag je niet mee. Dat past vaak ook niet - je mag niet in de defecte auto.
ronron1212
6 maanden geleden
Als je ook vervangend vervoer bij ze hebt krijg je een auto

Antwoorden (1)

Je lijkt er vanuit te gaan dat je in het buitenland wordt geholpen door een wegenwacht uit jouw regio, die vanaf de pechlocatie weer naar Nederland rijdt. Zo werkt het niet. In het buitenland wordt je geholpen door ofwel buitenlandse collega's, of in vakantieperiodes in vakantielanden door Nederlandse wegenwacht mensen die daar tijdelijk werken.

De wegenwacht rijdt van pechgeval naar pechgeval. Als je auto niet ter plekke gerepareerd kan worden, dan wordt je auto met een auto-ambulance vervoerd. Dat is dan een regionaal bergingsbedrijf en niet van de ANWB. Meestal kun je zelf wel met die auto-ambulance meerijden in de cabine, maar dan tot aan de garage of depot waar je auto op dat moment wordt gebracht, of ergens op de route tot een bushalte of handige plek waar je een taxi kunt laten komen. Meerijden met de Wegenwacht is niet aan de orde.

Het vervoer naar huis, of soms een overnachting in hotel als je auto de volgende dag weer rijklaar is, moet je regelen in overleg met de ANWB alarmcentrale. Afhankelijk van de situatie en je gekozen service pakket wordt dan de beste optie gekozen.

De ANWB heeft verschillende servicepakketten. Kijk in je polis of je Europa Instap, Standaard of Compleet hebt. (Als je al langer lid bent kan het zijn dat je polis nog een andere naam heeft, in de polis vind je de voorwaarden die voor jou gelden).

Met Europa Instap krijg je alleen hulp aan je auto vergoed. Kan de auto niet ter plekke gemaakt worden, dan wordt je auto met een auto-ambulance naar een garage gebracht. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen terugreis.

Met Europa Standaard heb je ook recht op vervangend vervoer. Je kunt dan een huurauto gebruiken om weer thuis te komen, of om tijdelijk in het buitenland te gebruiken tot je eigen auto daar bij een garage is gemaakt. Hoe je van de pechlocatie (of plek waar de berger je auto tijdelijk neerzet) naar de huurauto komt moet je in principe zelf regelen.

Met Europa Compleet wordt je volledig ontzorgd. Of je wordt door een taxi opgehaald en naar de huurauto gebracht, of iemand van de autoverhuur komt de huurauto naar jou brengen. Of dat dan op de pechlocatie is, of ergens waar jij door de berger bent afgezet, hangt van de situatie af.

Heb je pech langs de snelweg of ergens in de middle of nowhere, dan zal de berger die je auto haalt jou ook meenemen. Heb je pech in de bewoonde wereld, dan ga je maar even ergens koffie drinken tot de taxi komt.
Toegevoegd op 5 november 2023 17:23: bron
Inekez1
6 maanden geleden