Hoe praktisch is een driedeurs hatchback als je een klein kind hebt?

Ik wil een tweedehands auto kopen voor woon-werkverkeer, liefst een vrij kleine hatchback. Met het oog op de toekomst kijk ik nu alleen naar vijfdeurs auto's, omdat dat me praktischer lijkt als er nog eens een kinderzitje in moet kunnen.

Maar als ik bijvoorbeeld in de Autotelegraaf kijk, is het aanbod van betaalbare driedeurs hatchbacks véél groter dan van vijfdeurs hatchbacks. Dus vraag ik me af: doe ik misschien te moeilijk, en is het vervoeren van een klein kind (vanaf pasgeboren) best te doen in een driedeurs hatchback?

Ik kijk trouwens ook wel naar andere autotypes (een kleine MPV zou bijvoorbeeld ook praktisch kunnen zijn), maar mijn vraag gaat alléén over hatchbacks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.1K
bamibal
13 jaar geleden
Ken je de site www.gaspedaal.nl? Daar vind je heel veel auto's!

Het beste antwoord

Hallo SuzyQ,

Een driedeurs hatchback is best praktisch met een klein kind, het is net wat je gewend bent, dus je doet niet te moeilijk !
Ik bedoel hiermee dat als je eenmaal een 5 deurs hebt gehad en je neemt daarna weer een driedeurs , dat je dan de achterportieren wel mist ( zeker met kinderen)

Als ik advies mag geven, zou ik niet te klein zoeken (zoals Fiat Seicento/ toyota Aygo etc) ivm met bagageruimte en evt kinderwagen en maxicosi in de toekomst.
Een leuke betrouwbare hatchback vind ik : Mazda 2, Ford Fiesta, Opel Corsa, VW Polo, Peugeot 206/207 etc.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je mag een kinderzitje ook gewoon op de voorstoel plaatsen. Bij een maxi-cosi moet dan wel de airbag uit staan.
Je kunt dan dus prima uit de voeten met een driedeurs. Als je met twee volwassenen plus een kindje gaat rijden, is het best lastig. Het kost je je rug om zo'n kind op de achterbank te zetten!

Toegevoegd na 1 minuut:
...in een stoeltje op de achterbank, bedoel ik natuurlijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Een hatchback is trouwens wel handig als je een grote kinderwagen hebt. Je kunt dan de hoedenplank verwijderen, zodat hij makkelijker in de kofferbak past.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt, dat het stoeltje ook op de voorstoel kan. Het gaat om een tweede auto (mijn man heeft sowieso een auto nodig voor zijn werk), dus hebben we altijd de optie om zijn auto te nemen als we samen ergens heengaan. Moeten we er alleen op letten dat zijn auto wel een vijfdeurs is natuurlijk. We hebben nu één auto die sowieso absoluut niet geschikt is voor kindervervoer, dus daar komt ook een 'nieuwe' voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je wel de bijrijders airbag uit kunnen zetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, maar 'vijfdeurs plus driedeurs waar je de bijrijdersairbag van kunt uitzetten' is een grotere selectie dan 'alleen vijfdeurs'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijfdeurs is handiger; 3 deurs kan ook, als je weinig tot niet met meerdere volwassenen moet rijden en je de bijrijders airbag uit kan zetten. Anders moet het kinderstoeltje achterin en dat is met een 3 deurs *niet* handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zover waren we al, toch?
Tuurlijk is een vijfdeurs hatchback makkelijker, zeker.
Maar bij een driedeurs is het wel zo dat het voorportier verder is doorgetrokken naar achteren wat dus een ruimere instap oplevert.
Het zal best even wat moeilijker zijn, maar zolang het geen 20 keer op één dag 'kind er in- kind er uit' is zou ik het geen probleem vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een auto is waar alleen jij en je kindje in vervoerd worden is een 3 deurs hatchback een optie, maar weet je nu al dat je regelmatig 1 of meerdere mensen als passagier meeneemt is het verstandiger om een 5 deurs te kiezen. En een niet al te kleine anders kom je in de knoei qua ruimte met het vervoeren van een kinderwagen

Toegevoegd na 24 minuten:
Dit zou ook een optie kunnen zijn ruim en praktisch!

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Citroen/Berlingo/36GKS/algemeen.htm?sortering=DEFAULT&merken=Citroen&modellen=Berlingo&paginaNummer=1&total=244&pos=4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan wat je ermee gaat doen, hou je van een veilige wagen hoge instap, moet deze tenminste 1 op 19 rijden gemiddeld, een diesel of benzine, een betrouwbaar/degelijke auto? dan geen europees merk nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele moeilijke wedervraag: Kun inschatten welk gedeelte van de levensduur van de auto je een kindje hebt? Uitgaande van een 2e hands auto waar je 6 jaar in rijdt, en stel je hebt over 2 jaar een babietje dan is de 5-deurs raadzaam. Die insteek zou ik nemen.

Mocht je voor de 3-deurs gaan, lukt natuurlijk ook wel. Bedenk je even of je een blessuregevoelige rug hebt of niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Owja een autostoeltje mag inderdaad ook op de bijrijdersstoel. Let er even op of aan die kant een airbag zit, en zo ja of je die evt uit kan schakelen. Als je die airbag niet kunt uitschakelen mag je kinderstoeltje n.l. niet voorin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft je wedervraag: die auto heb ik niet direct deze maand (daar gaat minstens nog een paar maanden overheen, want ik heb het geld ervoor nu niet op de plank liggen en doe niet aan lenen), en ik moet rekening houden met de mogelijkheid dat ik over negen maanden een kindje heb. Kan natuurlijk net zo goed over 19 maanden zijn, maar dan nog is het waarschijnlijkste scenario dat ik het grootste deel van de levensduur tussen koop en verkoop/inruil/sloop een kindje moet kunnen vervoeren. Vandaar mijn vraag: het zou gewoon stom zijn om nu een auto te kopen die ik bijna direct weer moet vervangen omdat hij niet kind-proof is. Dat maakt het hele autokopen anders dan voorheen: ik heb eerder met veel plezier een Marbella uit 1991 gereden (dat is een nagemaakte Panda, van het oude koekbliktype) en zou voor alleen mezelf gerust weer zoiets kopen. Lekker goedkoop, lekker low-tech, want wat er niet in zit kan ook niet stuk. Maar nu spelen zaken als kreukelzones en airco ineens een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, er zijn zoveel factoren die een rol spelen dat je onmogelijk met alles rekening kunt houden, zeker niet als je budget beperkt is. Overigens voorin vindt je babietje het wel gezelliger omdat hij/zij jou kan zien en kun je zelf het speentje er in stoppen als die is uitgevallen. Had jij waarschijnlijk nog niet aan gedacht ;-) Heel veel succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, toevallig had ik daar juist wel aan gedacht! Maar alleen omdat ik me een waarschuwing van mijn autotheoriedocent herinnerde. Hij raadde af om een kindje voorin te zetten, juist omdat je dan van nature de neiging hebt je bezig te houden met je kind, bijvoorbeeld met dat uitgevallen speentje, in plaats van met het verkeer. Nou acht ik mezelf slim genoeg om niet tijdens het rijden naar een gevallen speen te graaien, maar nu ik zelf een kind-proof auto wil, moest ik er wel aan denken.
Auto's waarbij je niet makkelijk van de achterbank af kan zijn levensgevaarlijk. Als je bij een brand er niet uit kan is het einde oefening.
Ik ken de helft van een tweeling waarvan de andere helft achterin de auto zat bij een brand en die het niet overleefd heeft omdat hij er niet uit kon komen. De nog levende helft is bijna altijd dronken als ik hem zie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in jouw geval toch altijd voor een 5- deurs kiezen. Je zit echt in een moeilijke werkhouding als je je kind door de voordeur heen in de Maxi-Cosi op de achterbank moet zetten en dan krijg je ook nog dat gewurm om de veiligheidsgordel dicht te krijgen.