Hoe praktisch is een driedeurs hatchback als je een klein kind hebt?

Ik wil een tweedehands auto kopen voor woon-werkverkeer, liefst een vrij kleine hatchback. Met het oog op de toekomst kijk ik nu alleen naar vijfdeurs auto's, omdat dat me praktischer lijkt als er nog eens een kinderzitje in moet kunnen.

Maar als ik bijvoorbeeld in de Autotelegraaf kijk, is het aanbod van betaalbare driedeurs hatchbacks véél groter dan van vijfdeurs hatchbacks. Dus vraag ik me af: doe ik misschien te moeilijk, en is het vervoeren van een klein kind (vanaf pasgeboren) best te doen in een driedeurs hatchback?

Ik kijk trouwens ook wel naar andere autotypes (een kleine MPV zou bijvoorbeeld ook praktisch kunnen zijn), maar mijn vraag gaat alléén over hatchbacks.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hallo SuzyQ, Een driedeurs hatchback is best praktisch met een klein kind, het is net wat je gewend bent, dus je doet niet te moeilijk ! Ik bedoel hiermee dat als je eenmaal een 5 deurs hebt gehad en je neemt daarna weer een driedeurs , dat je dan de achterportieren wel mist ( zeker met kinderen) Als ik advies mag geven, zou ik niet te klein zoeken (zoals Fiat Seicento/ toyota Aygo etc) ivm met bagageruimte en evt kinderwagen en maxicosi in de toekomst. Een leuke betrouwbare hatchback vind ik : Mazda 2, Ford Fiesta, Opel Corsa, VW Polo, Peugeot 206/207 etc. Groeten Leonard

Je mag een kinderzitje ook gewoon op de voorstoel plaatsen. Bij een maxi-cosi moet dan wel de airbag uit staan. Je kunt dan dus prima uit de voeten met een driedeurs. Als je met twee volwassenen plus een kindje gaat rijden, is het best lastig. Het kost je je rug om zo'n kind op de achterbank te zetten! Toegevoegd na 1 minuut: ...in een stoeltje op de achterbank, bedoel ik natuurlijk! Toegevoegd na 2 minuten: Een hatchback is trouwens wel handig als je een grote kinderwagen hebt. Je kunt dan de hoedenplank verwijderen, zodat hij makkelijker in de kofferbak past.

Tuurlijk is een vijfdeurs hatchback makkelijker, zeker. Maar bij een driedeurs is het wel zo dat het voorportier verder is doorgetrokken naar achteren wat dus een ruimere instap oplevert. Het zal best even wat moeilijker zijn, maar zolang het geen 20 keer op één dag 'kind er in- kind er uit' is zou ik het geen probleem vinden.

Als het een auto is waar alleen jij en je kindje in vervoerd worden is een 3 deurs hatchback een optie, maar weet je nu al dat je regelmatig 1 of meerdere mensen als passagier meeneemt is het verstandiger om een 5 deurs te kiezen. En een niet al te kleine anders kom je in de knoei qua ruimte met het vervoeren van een kinderwagen Toegevoegd na 24 minuten: Dit zou ook een optie kunnen zijn ruim en praktisch! http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Citroen/Berlingo/36GKS/algemeen.htm?sortering=DEFAULT&merken=Citroen&modellen=Berlingo&paginaNummer=1&total=244&pos=4

ligt eraan wat je ermee gaat doen, hou je van een veilige wagen hoge instap, moet deze tenminste 1 op 19 rijden gemiddeld, een diesel of benzine, een betrouwbaar/degelijke auto? dan geen europees merk nemen

Een hele moeilijke wedervraag: Kun inschatten welk gedeelte van de levensduur van de auto je een kindje hebt? Uitgaande van een 2e hands auto waar je 6 jaar in rijdt, en stel je hebt over 2 jaar een babietje dan is de 5-deurs raadzaam. Die insteek zou ik nemen. Mocht je voor de 3-deurs gaan, lukt natuurlijk ook wel. Bedenk je even of je een blessuregevoelige rug hebt of niet. Toegevoegd na 6 minuten: Owja een autostoeltje mag inderdaad ook op de bijrijdersstoel. Let er even op of aan die kant een airbag zit, en zo ja of je die evt uit kan schakelen. Als je die airbag niet kunt uitschakelen mag je kinderstoeltje n.l. niet voorin.

Auto's waarbij je niet makkelijk van de achterbank af kan zijn levensgevaarlijk. Als je bij een brand er niet uit kan is het einde oefening. Ik ken de helft van een tweeling waarvan de andere helft achterin de auto zat bij een brand en die het niet overleefd heeft omdat hij er niet uit kon komen. De nog levende helft is bijna altijd dronken als ik hem zie.

Ik zou in jouw geval toch altijd voor een 5- deurs kiezen. Je zit echt in een moeilijke werkhouding als je je kind door de voordeur heen in de Maxi-Cosi op de achterbank moet zetten en dan krijg je ook nog dat gewurm om de veiligheidsgordel dicht te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100