Kan een buitenlandse bestuurder ook een EMG cursus krijgen?

Kan een belg of duitser (of andere buitenlandse nationaliteit) ook een verplichte EMG cursus krijgen? Of kan dat alleen bij Nederlanders?

7 maanden geleden
in: Auto's
Bordensteker
7 maanden geleden
Het zal voor niet-Nederlanders wel bij een boete blijven. Voor zeevarenden en _Nederlanders die in het buitenland wonen_ kunnen de cursusdagen aaneengesloten worden gepland: https://forumindex.nl/invordering-rijbewijs-emg/emg-cursus-maar-ik-woon-en-werk-in-het-buitenland-t60627.html#p2143746 . De cursus is voor buitenlanders ook niet goed middels ongeldigverklaren rijbewijs afdwingbaar: “Er is voorzien dat de houder van een Belgisch rijbewijs die in het buitenland een rijverbod heeft opgelopen en zijn rijbewijs aldaar heeft moeten inleveren, op de dienst rijbewijzen van de gemeente van zijn woonplaats een duplicaat van zijn rijbewijs kan aanvragen op overlegging van een attest van de buitenlandse overheid die het rijbewijs heeft ingetrokken. Indien u in het bezit bent van dergelijk duplicaat, kan u in België verder een motorvoertuig besturen.”
https://advocaat-verkeersrecht.be/rijverbod#collapse-8 . De politie gaat zich hiervoor echt niet in de nesten steken.

Geef als eerste antwoord