Hoe zwaar mag een caravan zijn die ik wil rijden?

Ik heb alleen een rijbewijs B. Nu vind ik op de website van de rijksoverheid het volgende:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen#:~:text=Aanhanger%20trekken%20met%20rijbewijs%20B,lege%20gewicht%20%2B%20laadvermogen)%20uitkomen.

Hier kom ik niet uit. Want ik mag maximaal 750 kg trekken, maar ik mag meer dan 750 kg trekken als de combinatie niet zwaarder is dan 750 kg.
De auto die ik hiervoor kan gebruiken weegt 1225 kg. Aanhangwagen geremd (volgens de RDW) is 1200 kg.
Wil dat zeggen dat in dit geval de auto de beperkende factor is en dat ik dus maximaal 1200 kg mag trekken met deze combinatie?

En theoretisch, zou ik met de auto dus een aanhanger mogen trekken van ruim 2000 kg omdat de combinatie dan niet boven de 3500 kg uit komt?
Ik lees de vraag terug en moet een aanpassing maken:
Hier kom ik niet uit. Want ik mag maximaal 750 kg trekken, maar ik mag meer dan 750 kg trekken als de combinatie niet zwaarder is dan 750 kg.
Die laatste 750kg, die moest natuurlijk 3500 kg zijn zoals werd gemeld. Dit was puur verkeerd getypt, niet verkeerd begrepen.

9 maanden geleden
in: Auto's
1.2K
Utrecht
9 maanden geleden
e leest het verkeerd. Je combinatie mag tot max. 3500kg wegen. Dus: auto + lege aanhanger + laadvermogen moet onder de 3500kg zijn. Dus de grote vraag is wat het laadgewicht (volgens de fabrikant) is van je aanhanger.
Sanderro
9 maanden geleden
Wat de auto op dit moment weegt maakt niet uit. Kijk eerst wat de auto maximaal beladen mag wegen en wat de aanhanger maximaal beladen mag wegen. Als de som hiervan onder de 3.500 kg blijft, mag je dit met rijbewijs B rijden. De feitelijke belading en gewichten zijn hierbij niet van belang.
Dit bepaalt of je de combinatie met een B-rijbewijs mag besturen. Daarna moet je kijken of de auto de aanhanger mag trekken. Kijk hiervoor op het kentekenbewijs van de auto wat die maximaal mag trekken (geremd danwel ongeremd). Hierbij gaat het niet om het maximale gewicht maar om het feitelijke gewicht (wat je op een weegbrug zou meten). Hier mag je uiteraard niet overheen. Het kan dus zijn dat je met een auto (max beladen) van 1.500 kg niet mag rijden met een lege aanhager die zelf maar 500 kg weegt (totaal 2.000 kg), maar wel 3.000 kg aan lading mag hebben (1.500 + 500 + 3.000 = 5.000 kg) i.v.m. rijbewijs B.
Maar dat je wel mag rijden met een aanhanger die leeg 500 kg weegt en 1.100 kg lading
Sanderro
9 maanden geleden
(afgebroken door max lengte reactie?) ...mag hebben (1.500 + 500 + 1.100 = 3.100 kg)
LeonardN
9 maanden geleden
https://www.anwb.nl/auto/trekauto/auto-als-caravantrekker
https://www.anwb.nl/auto/trekauto/caravantrekker
Inekez1
9 maanden geleden
@Utrecht. Ook het laadvermogen van de auto telt mee. Dus leeggewicht auto + leeggewicht caravan + laadvermogen auto + laadvermogen caravan = maximaal 3500 kg. Gewicht en laadvermogen auto en caravan staat op de kentekencard. Los daarvan is het (zoals Sanderro al zegt) belangrijk om te kijken hoeveel je auto maximaal mag trekken. Bij deze berekening kijk je niet naar het maximale laadvermogen op de kentekencard, maar wat de caravan daadwerkelijk weegt inclusief lading. Bedenk dat een voortent, luifel, fietsenrek met fietsen, beddengoed, kleding, tafel, stoelen, voorraad eten etc. behoorlijk kan oplopen qua gewicht.
Thecis
9 maanden geleden
Ik snap de reacties, maar waar komt die 750 kg vandaan die op ee site van de rijksoverheid staat?
LeonardN
9 maanden geleden
Tja, ze moeten iets. Zal te maken hebben met wat reëel is. 200 kg zou nutteloos zijn 1500 kilo zou snel voor gevaar zorgen bij ongeoefenden.
Inekez1
9 maanden geleden
Met rijbewijs B mag je een voertuig besturen van maximaal 3500 kg. Daar mag dan nog een aanhanger van max 750 kg achter, ook al komt de combinatie dan boven de 3500 kg. Is de aanhanger zwaarder dan 750 kg, dan geldt het maximum van 3500 kg voor de combinatie om nog met B te rijden. Er is dus qua regelgeving wel een verschil tussen aanhanger tot 750 kg en aanhanger zwaarder dan 750 kg. Al klinkt dat allemaal niet heel logisch.
Thecis
9 maanden geleden
@LeonardN
Ik snap dat ze een grens getrokken hebben, maar je snapt ook wel dat ik bedoel waar dan de eerste regel van max 750 kg vandaag komt. Want als het max 750 kg mag zijn, waarom mag het dan wel meer zijn in de regel direct daar onder. @Inekez1
Ben het helemaal met je eens, het komt niet heel logisch over...

Antwoorden (1)

Je hebt het bijna juist begrepen, maar er is een belangrijk punt om op te merken met betrekking tot het gewicht van de aanhanger en het trekvermogen van je auto.

Als je een rijbewijs B (dus zonder de E) hebt, mag je inderdaad een aanhanger trekken van maximaal 750 kg (lege gewicht + laadvermogen). Daarnaast mag je een aanhanger trekken waarvan het gewicht (lege gewicht + laadvermogen) meer dan 750 kg is, maar dan mag de combinatie van de auto en de aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomen.

Bijvoorbeeld:
De auto weegt 1225 kg.
De aanhanger (geremd) weegt 1200 kg.
In dit geval is de beperkende factor inderdaad het gewicht van de aanhanger, omdat de combinatie van auto en aanhanger 2425 kg (1225 kg + 1200 kg) weegt, wat onder de limiet van 3500 kg blijft.

Dus ja, je mag deze combinatie gebruiken, omdat het totaalgewicht (lege gewicht + laadvermogen) van de aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomt.

Echter, theoretisch gezien mag je met de auto een aanhanger trekken met een gewicht van meer dan 2000 kg, zolang de totale combinatie van auto en aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomt.

Heb je rijbewijs BE, dan vergroot dat enorm je mogelijkheden, zeker in combinatie met een zware trekwagen.
9 maanden geleden