Wat voor afgebeelde auto is dit?

Reeds bij ons in de buurt, stopte een paar keer, soort accu's boevnop en een lange antenne op de motorkap.
en ook een soort regenpijp met een grijze bol erop, rechts naast de voorruit.

Picture for question
een jaar geleden
in: Auto's
2.7K
MarkM
een jaar geleden
Het is sowieso een Toyota Landcruiser, maar model durf ik niet te zeggen. Vandaar een reactie en geen antwoord...
Amadea
een jaar geleden
Deze heeft ook zo'n pijp rechts naast de voorruit: https://autohuur-namibie.nl/wp-content/uploads/Autohuur-Namibie-Toyota-Landcruiser-4.2D-4pax-camping-01.jpg Dat doet vermoeden dat die met het dakplatform te maken heeft. Zou het geen werkauto zijn die op deze manier het benodigde materiaal vervoert?
ronron1212
een jaar geleden
De pijp is er voor dat de motor door zeer diep water kan rijden en gewoon zijn benodigde lucht krijgt
Vortexxx
een jaar geleden
@ronron1212: Die pijp voorkomt waterslag, dat is de voornaamste functie van het ding.
tinus1969
een jaar geleden
@vortexx waarom heeft zo'n auto last vn waterslag?
Amadea
een jaar geleden
Het ding blijkt een snorkel te worden genoemd en dient voor de aanvoer van schone lucht voor de motor. Niet alleen door water maar ook door stoffige (zand)wegen kan een gewoon (onder de auto geplaatst) luchtfilter vervuilen.
ronron1212
een jaar geleden
@Vortexxx waar haal je dat vandaan
ronron1212
een jaar geleden
@Vortexxx even lezen https://www.saris4x4.nl/4x4-parts/4x4-accessoires/snorkel-zin-of-onzin/
poppetje54321
een jaar geleden
maar alles goed en wel, die accu's (?) boven op het dak en die lange spriet antenne??..een donkerblauwe auto....geheime dienst? marechaussee? ander soort special forces?? heb dit soort auto's nog nooit in onze buurt gezien.
poppetje54321
een jaar geleden
en joost mag weten wat er in die donkerbruine verpakkingen zit..
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Hier in ons dorp rijdt iemand rond met een VW rat kever, scheve wielen en bagagerek achterop en bovenop een ouderwetse imperiaal die volgepakt is met oude koffers. In Wijk bij Duurstede kom ik van een Renault 4 tegen die ook allerlei accessoires bovenop heeft liggen voor de show. De een dit de ander dat en de ander gaat helemaal uit zijn dak van spoilers, brede en lage banden of dikke herrie makende uitlaten. Iedere gek met zijn gebrek. Maar ronron heeft het juist.
tinus1969
een jaar geleden
Kenteken noteren en op rdw.nl checken
tinus1969
een jaar geleden
Verder zou ik gokken op een auto van een reisbureau, dat deze auto gaat gebruiken voor wildernisritten.
Vortexxx
een jaar geleden
@ronron1212 "@Vortexxx even lezen" Ja? Daar staat toch precies wat ik beweer? Dat het voorkomt dat je geen waterslag krijgt omdat water niet samendrukbaar is?

Antwoorden (1)

Dit is een Toyota Landcruiser die is uitgerust voor off-road kampeertrektochten in uitgestrekte gebieden.

Op het dak zit een imperiaal. Aan de voorkant zitten daarop 2 transportkoffers bevestigd, die te gebruiken zijn voor kleding, slaapgerei, kookgerei of proviand. Achter op het imperiaal, verpakt in een beige hoes, een ingevouwen daktent. Uitgeklapt wordt dat een soort vouwwagen-tent maar dan bovenop het dak.

De gele dingen op het dak zijn wegrijplaten, voor als de auto vast dreigt komen te zitten in modder, sneeuw, los zand of te diepe kuilen. Volgens mij (niet heel goed te zien op de foto) zit er ook een lier op de voorbumper waarmee de auto zichzelf los kan trekken mocht die toch vast zitten.

De snorkel is in de reacties al benoemd. Inderdaad een verhoogde luchtinlaat voor de motor.

Extra lange antenne kan nodig zijn in afgelegen of bergachtig gebied om toch nog radio- en communicatie ontvangst te hebben. In Nederland overbodig, maar als dat ding er eenmaal op zit ga je dat niet steeds verwijderen. Zelfde geldt voor het imperiaal en al wat daarop gemonteerd is.

Er zitten dus geen (zichtbare) accupacks op de auto. Tussen de koffers en de gele rijplaten is nog ruimte (en houders) voor extra koffers of kisten en voor een rond vat.

Het interieur van de auto is niet te zien, maar het zou mij niet verbazen als daar een camper-achtige inbouw in zit met tafel, bankje en keukenblokje.

Dit is waarschijnlijk gewoon een auto van een particulier die het leuk vindt om op deze manier te reizen. Waarom de auto nu bij jou in de buurt rijdt weet natuurlijk alleen de bestuurder. Misschien even op bezoek bij iemand die daar woont.

Het lijkt mij geen verhuur-auto of van een bedrijf. Er zit geen enkele reclame- of naam sticker op.
Inekez1
een jaar geleden