Waarom piepen de remmen van mijn auto ineens erg luid?

In Januari heb ik mijn auto laten APK keuren. Hierbij zou een remblok zijn vervangen en de remvoering was in orde gemaakt. Een week of 3 geleden heb ik besloten de auto ook maar een grote beurt te laten geven, waarbij zowat alles behalve wat kleinigheden in orde was.

Nu merk ik sinds vandaag dat er tijdens het remmen een ontzettend harde piep optreedt. Maakt niet uit hoe zacht ik rem, er komt een geluid uit dat overeenkomt met het schrapen van bestek over een bord, menig mens kijkt om vanwege de herrie.

Kan het zijn dat de remmen niet goed zijn nagekeken? Bij de APK was er het een en ander vervangen en bij de grote beurt werd er helemaal niet over gesproken. Ik weet niet of ik het al langer heb, meestal heb ik de ramen dicht en muziek aan. Dit keer had ik het raam open en hoorde ik ineens een herrie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Antwoorden (4)

Zoals je dit beschrijft zijn het de remblokken of schijven ik heb dit laatst ook eens gehad en toen zat er zoveel roest op de remschijven dat ze moesten worden vervangen.
11 jaar geleden
Zo goed als zeker dat die volledig afgesleten is, ijzer op ijzer.
Het valt dus sterk te betwijfelen dat die dan vernieuwd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoorden, in het vervolg dus maar op zoek naar een andere garage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te vlug oordelen, eerst controleren.
Weinig waarschijnlijk maar het zou een stukje steen kunnen zijn.
In dit geval zou ik in ieder geval teruggaan naar de garage die de onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd. Versleten remschijven cq. blokken lijkt mij niet aan de orde gezien de APK in januari en groot OH enkele weken geleden! Ik heb zelf een keer gehad, dat na onderhoud een niet goed vastgezet borgingsplaatje een dergelijk gepiep veroorzaakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Remmen kunnen piepen om vele redenen Niet noodzakelijk omwille van slijtage
Kwaliteit van de remblokken is vaak een boosdoener. Zelfs met originele blokken en schijven willen remmen wel eens knarsen.
Bij Japanse auto's moet je rekening houden dat er een slijtageplaatje ingebouwd is. Dat begint te piepen zodra je blokjes te dun worden.
Als u het autotype opgeeft kan ik eens in mijn grijze cellen kijken wat de oorzaak is.
(20 jaar ervaring).
Succes,
Eric