Kan rijkswaterstaat aansprakelijk worden gesteld bij slecht wegdek?

op het stuk snelweg waar ik regelmatig kom zitten vaak forse naden en grote gaten in het wegdek; en er staan vaak auto's met pech langs de kant daar. Kan met RWS aansprakelijk stellen mocht men schade rijden daar?

een jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Rijkswaterstaat is de beheerder van een groot deel van de Nederlandse snel- en autowegen en vaarwegen. Dat betekent dat we verantwoordelijk zijn voor het onderhoud hiervan.

Voldoet een rijks(vaar)weg niet aan de daaraan te stellen eisen, dan kunt u als (vaar)weggebruiker Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen voor de schade die daardoor is ontstaan.

Aansprakelijkheid Rijkswaterstaat
Niet alle schade is op Rijkswaterstaat te verhalen. Als het gaat om schade die redelijkerwijs niet door Rijkswaterstaat te voorkomen was, zoals schade die is ontstaan door afgevallen lading, dan is Rijkswaterstaat in beginsel niet aansprakelijk.

Doorgaans is Rijkswaterstaat ook niet aan te spreken voor bijvoorbeeld schade als gevolg van gladheid bij winterse omstandigheden. Dat is het geval als wij ons voldoende hebben ingespannen om de gladheid te bestrijden.
een jaar geleden
Ja, als het slechte wegdek leidt tot schade aan voertuigen of letsel bij weggebruikers, kan Rijkswaterstaat aansprakelijk worden gesteld. Het is echter wel afhankelijk van de specifieke omstandigheden en of Rijkswaterstaat voldoende onderhoud heeft gepleegd aan de weg.
9 maanden geleden