Tweedehands auto gekocht met gebreken. dealer wilt niet repareren, wat kan ik doen?

Zoals in de titel beschreven wilt de dealer niet overgaan tot reparatie. Bij aanschaf van de auto heeft verkoper mij gezegd dat er niets aan de hand was met de auto (het betreft een auto van 2002 met een verkoopwaarde van €995). De auto zou apk gekeurd worden en ook met de testrit (die ik samen met een vriend van me wie bmw automonteur is) kwam er niets aan het licht. Nadat de auto apk gekeurd was enkele dagen en de sleutels mij waren afgeleverd zag ik het check engine lampje branden. Na veel moeizaam contact met de dealer kreeg ik te horen dat dit hoogstwaarschijnlijk de lambdasonde betreft en dat reparatie €100 zou kosten. Zoals u zult begrijpen was ik woedend dat hij de kosten hiervan bij mij neer durfde te leggen. Immers was dit probleem niet tijdens de proefrit en is het (na bevestiging van de dealer) destijds gewist uit het systeem door de vorige eigenaar (althans dat zegt de dealer). Nu blijkt het zo te zijn dat de lambdasonde best wel cruciaal is en dit kan leiden tot ernstige problemen indien dit niet verholpen wordt.

Mijn vraag is nu. Sta ik hier volledig in mijn recht en heb ik dan ook een hoge kans van slagen indien dit tot het kantonrecht zou komen? Wat raden jullie aan om hiermee te doen? Ik weet dat het maar honderd euro is maar ik ben een principieel persoon en hou er niet van (om maar even plat te zeggen) genaaid te worden.

Alvast bedankt!
Tevens wil ik graag weten of ik eventuele kosten van een advocaat kan verhalen op de dealer in dit geval.

een jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Utrecht
een jaar geleden
Met een auto van 21 jaar oud zou ik niet meer garantie dan tot aan de deur verwachten. En wat heeft je vriend BMW monteur niets opgemerkt toen hij de auto keurde?
tinus1969
een jaar geleden
In vrome theorie heb je gelijk en moet dit allemaal door de dealer worden betaald, inclusief advocaat kosten.
In de praktijk kost dit je gauw 100en euro’s en zeeen van tijd. En die auto moet je nu repareren om er nog wat aan te hebben.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Van een auto van 21 jaar oud voor nog geen 1000 euro, kun je niet verwachten dat die tip top is en dat je zonder onderhoud/kosten 10duizenden probleemloos kunt rijden. "Immers was dit probleem niet tijdens de proefrit "
Begrijp niet wat je hier mee bedoelt. Niet alle problemen komen bij een proefrit naar voren. "en is het (na bevestiging van de dealer) destijds gewist uit het systeem door de vorige eigenaar (althans dat zegt de dealer)."
Wat bedoel je met 'bevestiging van de dealer'?
Als de dealer wist dat er problemen waren en niets daarover heeft gezegd terwijl jij daar wel naar hebt geïnformeerd, dan heeft de dealer wat uit te leggen. Als je naar de kantonrechter gaat, zal die de afweging maken: wat kun je verwachten voor € 995 van een 21 jaar oude auto. Als de kantonrechter zegt dat jij gelijk hebt, zal de dealer de kosten moeten betalen. Van de reparatie en de rechtszaak. Als je gelijk krijgt. Anders moet jij de kosten betalen...
crispy
een jaar geleden
Voor die prijs kan je geen probleemloze auto verwachten. Ik geloof niet dat je enige kans hebt op gratis herstel.
TurfGraver
een jaar geleden
N.a.v. ikhebgeenidee.
Let op, een rechtzaak winnen is niet automatisch dat de door jou gemaakte kosten voor de rechtzaak door verliezer vergoed moet worden.

Antwoorden (2)

In je verhaal lees ik niet dat je een garantiebewijs hebt ontvangen.
Dus recht op garantie heb je niet.

Een Apk-keuring is een moment opname.
Die niets zegt over de technische staat van de auto, omdat een half uur na de keuring, na 1km rijden er een nieuw defect kan zijn ontstaan.

Als je deze zaak voor de rechter brengt geldt de uitspraak: Wie eist, die bewijst.
Jij moet voor de rechtbank aannemelijk maken dat dit defect aanwezig was toen je de auto kocht. Dit lijkt mij zeer moeilijk, zo niet onmogelijk.
Edraket
een jaar geleden
reload472
een jaar geleden
Je zegt dat ik geen recht op garantie heb maar overal zie ik staan dat ik als consument recht heb op wettelijke garantie (bijvoorbeeld hier: https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/consumentenrecht/verborgen-gebreken-tweedehands-auto) weet jij daar toevallig meer vanaf? Tevens stel je dat het onmogelijk is te bewijzen dat dit probleem er was toen ik hem kocht. Dat lijkt mij in deze vrij evident. De auto is namelijk voordat hij apk gekeurd was door hun nooit in mijn bezit geweest (voor de apk heb ik enkel 1 testrit gemaakt waar dit gebrek niet aanwezig was) en ik heb telefonisch contact met de koper gehad (whatsapp) waar alles met foto’s op staat dat op het moment zij mij de autosleutels overhandigden en ik erin ging rijden na de apk keuring er een check engine lampje brandde. Tevens heeft de autodealer bevestigd op whatsapp dat dit nog niet was tijdens de proefrit.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt garantie, de wet zegt ruwweg dat je een ‘zaak’ moet voldoen aan wat je er van mag verwachten. Een nieuwe auto moet het doen, maar een 21 jarige auto mag je problemen verwachten.
Verder, wat wil je horen. Je bent in een rechtszaak niet kansloos - maar die zaak kan rustig tot 2024 duren.
erotisi
een jaar geleden
In de vraag staat:'het (na bevestiging van de dealer) destijds gewist uit het systeem door de vorige eigenaar (althans dat zegt de dealer).'. Voor de verkoper bestaat er een informatieplicht en voor koper een onderzoeksplicht. Als verkoper dat niet vOOr verkoop heeft vermeld dan deugt dat niet.
reload472
een jaar geleden
@tinus1969. Ik wil weten hoe groot mijn kans is om te winnen. Tevens begrijp ik dat je problemen mag verwachten maar het ligt wel iets genuanceerder. Het probleem was namelijk niet aanwezig bij de testrit maar wel toen ik de sleutels over kreeg gedragen van hem.
tinus1969
een jaar geleden
@reliad472, je negeert mijn belangrijkste punt. Een rechtszaak kost veel tijd. Repareer de auto NU - want dan heb je er nog wat aan.
paulus811
een jaar geleden
Een kapotte of vervuilde lambdasonde zorgt ervoor dat de motor onregelmatig loopt en niet het volle vermogen levert. Of het lampje nu wel of niet brandt, dat voel je als automonteur. En 'check engine' kan van alles zijn, maar als de dealer het voor 100 euro wil maken, zou ik daar heel snel ja op zeggen. Ga niet dreigen met advocaten, dat levert alleen frustratie en een torenhoge rekening op. Neem je verlies en weer door.
Als de dealer weigert de auto te repareren, kun je een klacht indienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Je kunt ook een advocaat inschakelen om je rechten te verdedigen. Als laatste kun je een geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie.
10 maanden geleden