Wat mag ik trekken met mijn auto?

Ik heb een Avensis van 1350kg. Deze mag 1400kg geremd trekken. Nu ben ik alleen in het bezit van een B-rijbewijs en mag dus maximaal 1350 Kg trekken (aanhanger + lading) Mag ik dan ook een aanhanger (geremd 1400kg) trekken als ik de aanhanger niet volledig belast, maar belast tot een gewicht van 1350kg?

Toegevoegd na 4 minuten:
Maximaal toegestane gewicht van de auto is 1900kg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

* De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
* de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Toegevoegd na 4 minuten:
met een auto met ledig gewicht van 1350 kg mag u dus niet een aanhangwagen met max toegestane massa van 1400 kg trekken. Als u dat wel doet rijdt u zonder rijbewijs van de juiste categorie, als u alleen rijbewijs b heeft.

Voor het rijbewijs wordt gekeken naar de papieren gewichten en niet naar het werkelijke gewicht van de aanhangwagen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je mag geen aanhanger (geremd 1400kg) trekken als je de aanhanger niet volledig belast.

Het ledig gewicht + laadvermogen van de aanhanger mag in jouw geval inderdaad 1350 kg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat mag niet de wet gaat uit van het laadvermogen en niet van de massa die je achter je auto hebt, dit is de achtergrond waardoor dat zo geregeld is ,als je een aanhanger met een laadvermogen hebt van meer als in dit geval 1350 kg bestaat de mogelijkheid dat je de aanhanger ook laad tot dat gewicht (legaal zonder overbelading),en aangezien niet iedere politiebeambte in het gelukkige bezit is van een weegschaal om de aanhanger te wegen hoeft hij of zij alleen maar te kijken of de maximaal toegestane massa niet overschreden word. Als het nu andersom is en je overlaad de aanhanger dan is er ook een reden tot weging en daarvoor moet het voertuig dan ook naar een inrichting die daar voor geschikt is ,waarna je niet alleen een boete krijgt voor overschrijding van het laadvermogen maar ook een voor het niet voeren van een geldig rijbewijs. In dat geval is ook het voertuig niet verzekerd volgens de wegenverkeerswet.