Waarom hebben bestuurders van dieselvoertuigen vaak de neiging om geruime tijd stil te staan met draaiende motor?

Dit, tot grote ergernis van hun omgeving.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
13.4K

Het beste antwoord

A) Als je een vrachtwagen of bus start dan is de luchtdruk in het remsysteem niet voldoende. Dit kan dus enkel door de motor te laten draaien. (zonder lucht staan je remmen vast)
Dat doe je op stationair niveau.

B) Warm draaien heeft geen zin met een diesel. want het beste draai je een diesel warm door rustig te rijden met weinig kracht.

C) Afhankelijk van het type truck en laadklep doet men dat met draaiende motor. (Sommige hebben accukracht voldoende dit zonder motor te kunnen)

Een draaiende diesel maakt meer geluid dus valt meer op.

Verder is denk ik je vraag meer een gevoel dan een feit.

Kijk eens langs de snelweg op een parkeerplaats. Alle leasebakjes staan ook te pauzeren met draaiende motor vanwege de airco.

Een bus heeft nogal veel tijd nodig de hele ruimte te koelen. Dus als hij even stilstaat zal hij zijn motor laten
draaien omdat de airco uitgaat en weer koelen veel tijd en energie kost.

Eent rucker wordt ook afgerekend op zijn gemiddelde brandstof verbruik. Dus als hij erg gemakzuchtig is ziet zijn baas hem wel.

10 jaar geleden reed ik met een tourincras aangepast voor invalidenvakanties. Ik stond met de lift in Duitsland alle 24 passagiers te lossen op een truckers parkeerplaats. De airco staat dan aan vanwege de temp en de lift.
Een carvananner kwam pisnijdig vargen of ik wilde oprotten, want hij zat aan zijn tafeltje te eten buiten zijn caravan precies naast mijn uitlaat.
JA en??????? JE mag er niet staan en ik deed mijn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Misschien omdat die voertuigen prettiger rijden als ze warm zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk vanwege aan staande apparaten zoals een airco. Maar als er niemand in zit en er draait geen bijzonder apparaat (zoals koeling van een laadruimte), dan moeten ze natuurlijk gewoon de motor uitzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je vrachtwagens, bestelbussen en dergelijke? Dus voertuigen, waarvan de bestuurder niet de eigenaar is, maar het voertuig slechts vanuit zijn werkzaamheden bestuurt?

Dan is het pure gemakzucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die bedoel ik. En ja, dat was ook mijn vermoeden.
Optie1:
Ik heb wel eens gehoord dat een diesel over lange afstanden zuiniger rijdt, en dat die mensen daarom denken dat dit aan de warmte ligt waardoor ze hem op laten warmen.
Maar ze staan er dan niet bij stil dat dat ook diesel kost.

Optie2:
Diesel maakt meer lawaai als hij stilstaat, hierdoor valt hij meer op. Het kan dus zijn dat in jouw beleving diesels vaker stil staan te draaien, maar dat dit in werkelijkheid niet zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het twee keer starten van een motor binnen 10 minuten kost meer diesel dan als je hem pakweg 10 minuten laat draaien. Voor milieutechnische en finanïële redenen is het dus eigenlijk beter om de motor te laten draaien.

Helaas wordt dit niet door de overheid gesteund. Is wel wetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, interessant. Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, die bron zou ik ook graag willen zien. Niet dat ik je niet vertrouw hoor, maar het is enigzins controversieel, en daarom juist interessant. Mijn verbruiksmeter geeft bij stationair draaien een verbruik aan van tussen de 0,5 l/u en 0,8 l/u. Tien minuten stationair betekent dan, even ruwweg, 8 tot 13 cl diesel. Zeg gemiddeld 10 cl. Is dat wat starten in één keer erdoorheen jaagt?
Ik heb een diesel:
in de winter lekker warm als ik aan het eten ben.
in de zomer lekker koud als ik aan het eten ben.
anders moet ik em weer aanzetten als ik klaar ben.
ik heb er niks op tegen om wat meer co2 uit te stoten, lang leven de opwarming vd aarde, mag wel een paar graden bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te lam om het kreng uit te zetten? Ik snap het ook niet maar schijnt iets te zijn wat moet, en dus niet anders kan, zonder reden.

Zoiets als waarom chauffeurs van taxi's en koeriersdiensten ook altijd hun busjes zo parkeren dat er echt niemand meer door kan.

Het "alleenopdewereldsyndroom", of "schijtaaniedereenomdat IKaanhetwerkben"?

Vrachtwagens bouwen druk op dus als je ze uitzet moet je even wachten bij starten totdat je weer weg kunt. Een busje heeft dat niet.

Dat het beter is voor het milieu is natuurlijk complete kwats. Gaat misschien op voor een mercedes 200d uit 1974, maar het is geen 1974 meer wel?

Toegevoegd op 27-04-2009 00:30:26
Turbomotoren hoef je echt niet stationair te laten lopen voor een goede "smering" etc.

Als je zuinig wilt zijn op je motor met turbo moet je de eerste en laatste kilometers niet knallen met je auto maar rustig rijden.

Algemeen bekend is dat stationair laten lopen van motoren nergens goed voor is. Vreemd genoeg doen de meeste monteurs dit wel, het lang stationair laten lopen van motoren om ze warm te krijgen. Nergens goed voor maar stuklopen zal dus ook wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
King of the Road en gek op het geluid van hun draaiende
'heilige' koe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel dieselrijders denken dat het slecht is voor dieselmotoren om vaak te starten. Dat zijn zo van die volkswijsheden. Dat idee lijkt me achterhaald, aangezien de ontwikkelingen van dieselmotoren ook niet heeft stilgestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
90% van de huidige diesel motoren hebben een turbo, die met hoog toerental ronddraait. Door de motor enige tijd op stationairtoerental te laten draaien, koelt de smeer olie de turbo en kan deze op een lager toeren tal stoppen als de moter echt word uitgezet.
Turbo's zonder olie en op een te hoog toerental gaan olie lekker naar de lucht inlaat en lopen op den duur vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal redenen om gedurende langere tijd met draaiende motor stil te staan.

1. vrachtwagens en bussen zijn afhankelijk van hydraulische druk voor de remmen (zonder druk kunnen ze niet wegrijden)
2. Touringcarbussen hebben een groot glasoppervlakte en worden in de zon heel warm. Voor comfort van de passagiers laten ze dan vaak de moter draaien om de airco te laten werken.
3. Vaak zijn in een vrachtwagen of bus apparaten aanwezig waar de chauffeur gegevens van moet noteren. Deze gegevens zijn vaak niet op te roepen als het contact niet aanstaat. Draai je de sleutel te ver door (contact ipv accessoires) en de motor draait niet, dan hoor je allerlei alarmsignalen (zoemers).
4. Het kan zijn dat de draaiende motor de kracht moet leveren voor bijvoorbeeld een (hijs-)kraan op de vrachtwagen.

Maar eerlijk gezegd zie ik vaak bij collega-vrachtwagenchauffeurs dat het gewoon onnodig is dat ze de de motor laten draaien als ze stilstaan. Het argument dat starten veel brandstof verbruikt is onzin en allang achterhaald.