Geldt het verbod op de verkoop van koeienvangers op auto's alleen voor nieuwe auto's?

Een koeienvanger is misschien beter bekend onder de Engelse term: bullbar.

Picture for question
2 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Als ze goedgekeurd zijn mag het nog steeds.
Antoni
2 jaar geleden
Ik las op verschillende websites dat ze vanaf 2007 verboden werden, maar zie nu, in 2022, op internet toch nog advertenties van tweedehands auto's met bullbars. Daarom stelde ik mijn vraag.
LeonardN
2 jaar geleden
Het is niet zo dat bullbars rond 2007/2008 in het geheel verboden zijn. Het gaat meer om bullbars die meer schade veroorzaken aan degene die aangereden wordt als ze er wel opzitten in vergelijk dat ze er niet opzitten. Ook nieuwe auto's kunnen dus met bullbar uitgerust worden (voor verkoop en erna), maar dan moet de specifieke bullbar wel EG goedgekeurd zijn op het specifieke voertuig. Wat mij nog niet volledig duidelijk is, is of foute bullbars die er al voor 2007/2008 opzaten zo rond mogen rijden.
Zoals ik het lees niet, ook vind ik geen directe wetgeving die uitzondert op jaartal van verkoop/montage. https://maxius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.18.8
https://www.raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/2015-q4/1009-wijziging-regeling-voertuigen-mbt-voorzieningen-aan-voorzijde-voertuigen.html
https://maxius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.3.48 (voor zover ik begrijp de relevante wetten)

Het beste antwoord

Blijkbaar is het achteraf monteren (onder strikte voorwaarden!) van sommige modellen bullbars toegestaan.