Wat houdt een officiele waarschuwing in bij een APK keuring?

Mijn auto is zojuist gekeurd, maar ik krijg wel een officiële waarschuwing voor wat betreft mijn remmen! Aangezien ik de wagen over niet al te lange tijd verkoop, laat ik het bij de waarschuwing, maar wat is het nut hier nu van? Het klinkt zo "politieachtig".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Het beste antwoord

dat betekend dat je die in ieder geval moet vervangen
en dat ze maar net door de keuring kwamen
voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers is het verstandig deze zo gauw mogelijk te vervangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het betekent dat je remmen nog maar nét door de keuring heenkomen, en de volgende keuring niet zullen halen.

Met andere woorden: je kunt ze beter wel laten repareren als je je auto wilt verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu kom je er nog mee door de keuring, maar vóór je volgende keuring moeten ze vervangen zijn. Dat zou ik ook echt down als ik jou was, want remmen is een best wel belangrijk iets voor een auto :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent dat de remmen van je auto nog meet net door de keurig kwamen.

Je hebt, als je het hier niet mee eens bent, de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen bij het RDW. Hoe dit werkt staat op je keuringsbewijs en in de bron.

Toegevoegd na 31 seconden:
toevoeging: Ook als je auto is goedgekeurd kun je dus bezwaar aantekenen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is zou er op je apk rapport een aantekening moeten komen te staan mbt je remmen, dat betekent dat een koper van je auto dit vrij simpel kan controleren en met de staat van de remmen rekening kan houden tijdens de koop.

Heb je mazzel en staat de aantekening niet op je apk rapport heb je te maken met een naderend ernstig technisch gebrek, een koper die niet op de hoogte is gebracht van dit gebrek zou je hier later op aan kunnen spreken, in geval van niet vertellen en een ongeval waarbij de remmen de oorzaak zijn zou je zelfs civiel aansprakelijk kunnen worden gesteld door de nieuwe koper van je auto.

Kortom een waarschuwing is wel degelijk iets waar je serieus mee om moet gaan en kan behoorlijke gevolgen hebben, alleen in eerste instantie niet in de vorm van een boete.

Overigens gebruikt de politie deze waarschuwingen ook tijdens voertuigcontroles, dus toch een beetje politieachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net zo politie-achtig als een 6 op je rapport. Waarom niet alleen "Voldoende"? Het maakt toch niks uit of je een 5,5 had of een 10, toch?
Deze waarschuwing maakt het voor jou mogelijk te anticiperen op de omstandigheden; je weet dat je in de loop van het jaar de remmen moet vervangen.

Ook bij je aanstaande verkoop is die waarschuwing nuttig; het is nu al duidelijk dat, zonder reparatie, je auto de volgende keuring niet zal halen. Je bent verplicht dat soort dingen te melden als je verkoopt, maar de volgende koper kan straks in ieder geval niet meer beweren dat je 'm een auto met verborgen gebreken hebt verkocht; op het keuringsrapport kan ie al zien dat er wat mis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een stomme manier van zeggen. Je remmen zijn dus gewoon goedgekeurd. Er zijn voor APK-keurmeesters standaard waarden voor de remmerij. Als deze nog voldoet, dan is het 'goedgekeurd'. Als ze iets goedkeuren wat in feite niet goed meer is, dan nemen ze een enorm risico voor als er een steekproef komt van het RDW. Ze lopen dan het risico hun keurmeesterschap te verliezen.