Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms over de toeren rijden, hoe slecht is dat?

Hey,

Ik heb net een maandje m’n auto, en hij schakelt best wel traag (automaat) ik heb nu 2 keer perongeluk meegemaakt dat ik over de toeren ging (1x haperde hij echt) en de tweede keer (vandaag dus) hoorde ik dus een hard optrekkend geluid als het ware (over de toeren) ik nam gas terug en begon weer opnieuw met opbouwend optrekken. Is dit erg slecht voor de auto? Ik baal er zelf erg van omdat ik dit echt wilt voorkomen. Maar soms wil ik mee in de snelheid van het verkeer en dat lijkt mijn Twingootje niet altijd te trekken..er zit een 16V motor in

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Dan lijk je het gaspedaal te diep in te drukken; veel automatische versnellingsbakken schakelen niet verder op als je plankgas geeft.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zou kunnen.. is dit slecht voor de auto? Sorry ik moet nog aan de auto echt wennen
crispy
2 jaar geleden
Als je dit als rijstijl hebt, dan is dat niet 'goed' voor de auto. Je wil gewoon continu op maximaal vermogen rijden en dat geeft extra slijtage, extra verbruik aan brandstof en olie en zo. Nog afgezien van slijtage aan de banden als het gaat doorslippen.
Ik zou gewoon rustiger proberen te rijden, niet alleen maar plankgas optrekken. Dat gaat je heel veel in de portemonnee schelen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp is het geen kwestie van over de toeren rijden, maar het indrukken van de "kick-down". Als je het gaspedaal geleidelijk indrukt, dan kom je op een gegeven moment bij een zwaar punt. Dit is de eindaanslag van het gaspedaal vóór de kick-down. Als je aan het rijden bent schakelt de automaat normaal (langzaam) door, Als je nu het gaspedaal geheel doordrukt (de kick-down gebruikt) dan schakelt de automaat even terug naar de "vorige" versnelling. Op deze manier kan je "sportief" rijden. Dat is rijden met hogere toerentallen. Hiervan gaat je auto niet stuk, het is een soort van ingebouwde toerenbegrenzing, waar je zelf doorheen kunt rijden.
(Lees meer...)
jc54
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding