Wat is de maximum snelheid als de lamellenborden iets anders aangeven dan de statische borden?

Onlangs reed ik op de snelweg A50 op een zondagochtend. Op de statische borden langs de weg staat aangegeven Maximum snelheid is 100 km tussen 06:00 en 19:00 uur. Maar die zondagochtend rond 11:00 uur gaven alle lamellenborden langs de weg 120 km aan. In de bijgevoegde foto een lamellenbord langs de snelweg.

Weet jij het antwoord?

/2500

"Kom je niet meer uit de wir-war aan elkaar tegensprekende snelheidsborden langs de weg, dan geld onherroepelijk het bord met de laagste snelheid." Vergelijk het met de matrix-borden boven de snelweg. Normaal mag je b.v. 120 km/u op een bepaald stuk snelweg. Dat zie je ook aan de vaste borden naast de weg. Maar wanneer het matrix-bord boven de weg een maximale snelheid van 90km/u aan geeft, dan is 90 toch echt de max ! Aanvulling: Juridisch is er (voor zover ik weet) geen verschil tussen de gewone vaste, de matrix- of de lamelborden. Toch zien de meeste mensen het matrixbord als 'leidend'. Maar het is dus niet dat het matrixbord leidend is omdat het een matrixbord bord is, maar omdat het (in de meeste gevallen) de het bord met de laagste maximale snelheid is. Zou er (b.v. op een pijlwagen, of welk ander wettelijk verkeersbord dan ook) een nog lagere snelheid worden weergegeven, dan geldt dat laatste bord, met die laagste snelheid. "Op de statische borden langs de weg staat aangegeven Maximum snelheid is 100 km tussen 06:00 en 19:00 uur. Maar die zondagochtend rond 11:00 uur gaven alle lamellenborden langs de weg 120 km aan." Concreet: Dan was de maximum snelheid op die zondagochtend dus 100 km/u.

Toegevoegd op 23 October 2021 12:23: bron
Bronnen:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-he...

Al een tijdje is de maximumsnelheid overdag 100km/u In de praktijk betekent dat je onder de 108km/u gps snelheid moet rijden om een bekeuring te ontlopen. Mijn snelheidsweter staat dan op 114 Dus feitelijk 107,9 km/u

Toegevoegd op 23 October 2021 15:35: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100