ben je gezakt als examinator niks doet? bijv. Niet op rem trappen of gas geven?

Ik heb laatst rij examen gehad maar ben jammer genoeg gezakt..
Wat mij opvalt is dat iedereen voor de eerste keer gezakt is? raar..
Maar tijdens het rijden deed mijn examinator helemaal niks. niet eens op rem getrapt of beetje gas erbij HE-LE-MAAL niks.
Kan je dan zakken?
Of kan je klacht indienen omdat je alles goed hebt kunnen corrigeren tijdens rijden en dat examinator helemaal niks deed en toch jou laten zakken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Gas geven doet een examinator niet alleen remmen kan hij en dat is een ingreep en dan ben je gezakt.
Maar je rijden kan wel slecht geweest zijn en dan kan je zakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Wat mij opvalt is dat iedereen de eerste keer gezakt is" Niet iedereen zakt de eerste keer. Ik heb mijn A en B en CE rijbewijs in 1x behaald. Dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel vreemd hoe dat bij jullie gaat. Bij ons zit de examinator achteraan en kan deze dus al niet remmen. De examinator examineert alleen. Hij die (indien nodig) kan remmen is de rij-instructeur. Als je geen rij-instructeur meehebt tijdens het praktijkexamen gaat je begeleider mee. Remmen kan dan niet. Maar je maakt het wel erg simpel als je denkt dat 'niet remmen' het enige is wat je verkeerd kan doen. Misschien duidt dat op je gebrek aan verkeersinzicht en is dat de reden waarom je gezakt bent.
ronron1212
9 jaar geleden
Daki is dat in België?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
toch wel.

Antwoorden (2)

Heb je geen reden gekregen waarom je gezakt bent? Je kan inderdaad zakken zonder ingreep van de examinator. Het kan zijn dat hij je bijv. te onzeker vindt in het verkeer.
De keren dat ik gezakt was kreeg ik altijd uitleg waarom. Vraag het anders eens aan je rij-instructeur.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, een andere reden kan zijn dat je niet goed gekeken hebt.
De examinator kijkt of jij zelfstandig veilig aan het verkeer kan deelnemen. Als hij daaraan twijfelt zal hij je laten zakken. Een ingreep is daarbij niet nodig.

Ze gebruiken hiervoor de AEX methode. De A staat voor "Aard van de fout", de E staat voor "Ernst van de fout" en de X staat voor het aantal keer.

Begrijp dat geen enkele examinator het leuk vindt om je te laten zakken. Ze vinden het fijner om iemand te feliciteren. Maar de examinator moet ook zeker weten dat jij op een verantwoorde manier deelneemt aan het verkeer. Zowel voor jouw eigen veiligheid als die van de medeweggebruikers.

Veel succes op je herexamen en veel veilige kilometers toegewenst zodra je eindelijk het roze pasje bij je mag steken. Bedenk wel; een rijbewijs krijgen is de eerste stap, een rijbewijs houden is de tweede stap!