Hoe moet je wielbouten natrekken zonder momentsleutel?

Ik heb recentelijk niet banden en velgen laten monteren op mijn auto. Nu staat onderaan de factuur dat de wielbouten nagetrokken moeten worden na 30 tot 100km. Hoe moet ik dit doen zonder momentsleutel?
niet moet nieuwe zijn uiteraard

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
9.9K

Antwoorden (3)

Wielbouten hoeven niet te worden nagetrokken.
Dit staat alleen op de factuur, om je geld uit je zak te kloppen....
Edraket
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Onzin, natrekken doe je zelf en is dus gratis.
Edraket
3 jaar geleden
Natrekken is onzin.
Ik heb in mijn even bijna 200 banden laten vervangen en nog nooit heeft op een rekening gestaan, dat de wielbouten moeten worden nagetrokken. Natuurlijk kan een bout ,of alle bouten, los zitten maar dat is fout die bij zeer hoge uitzondering wordt gemaakt. et gewone leven kun je niet baseren op uitzonderingen.
Dat is zoiets als elke dag een paraplu meenemen omdat een kans bestaat dat het wel eens zou kunnen gaan regenen.
paulus811
3 jaar geleden
@Edraket, de gevolgen van een regenbui zijn wel iets anders dan van een wiel dat eraf loopt. Ik heb zelf meegemaakt dat alle bouten van een wiel alleen handvast waren gezet en het wiel er in Duitsland op de autobahn bijna afliep.
Edraket
3 jaar geleden
@paulus811
Ik heb het ook eens gezien.
Ik zat op een terras waar een bocht in de weg was.
In die bocht verloor een Duitser zijn wiel.
Gelukkig kwam hij vlug tot stilstand omdat hij niet hard reed.
In vrijwel iedere auto ligt een moersleutel voor de wielbouten. Na 30 km zet je deze op alle doppen en draai je deze handvast aan. Ga er niet op staan om nog meer kracht te zetten, want dan kan de bout afbreken of heel lastig loskomen een volgende keer. Het natrekken is ook van belang omdat in de haast er nog wel eens een moer vergeten wordt (ik spreek uit ervaring, bij mijn auto was een compleet wiel niet aangedraaid waardoor de moeten op het eind van de draad zaten. Nog iets verder en het wiel loopt eraf)
paulus811
3 jaar geleden
Je moet natuurlijk wel weten met welk aanhaalmoment de wielbouten vastgezet moeten worden. Bij de meeste (middelgrote) auto's ligt dat op ongeveer 125 Nm. Als je een wielsleutel hebt van 30 cm/ lang dan druk je op ongeveer 5 cm. van het einde, dus op 25 cm van het hart van de wielbout. Je mag daar een kracht uitoefenen van 500 N (25 cm. is een kwart meter en daar mag je dan 4 keer de waarde van 1 meter voor tellen). En dan moet je weten wat 500 n is, dat komt overeen met 50 kg.
Dus met een normale wielsleutel wel ietsje meer als hand-vast. En natrekken is belangrijk, omdat er bij het monteren vuil (zand of roest) tussen de velg en de naaf kan komen, en dat rijdt je er de eerste 100 km. tussenuit. En daardoor kunnen de wielbouten los gaan zitten.
jc54