Is het slecht om een motor langdurig stationair te laten draaien?

Ik wil de navigatie van mijn Ford Focus updaten; dat duurt meer dan een uur. Al die tijd moet de motor draaien, volgens de handleiding. Kan het kwaad om mijn Focus deze tijd stationair te laten draaien? Of is er een andere oplossing? Via Wifi misschien? Duurt nog langer?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
6.3K
paulus811
3 jaar geleden
Als een eerstvolgende onderhoudsbeurt niet lang meer duurt kun je de garage vragen om de update uit te voeren. In mijn auto kan ik de update alleen bij stilstand starten, maar kan vervolgens gewoon gaan rijden. De update wordt dan op de achtergrond tijdens het rijden geïnstalleerd. Wellicht is dat bij de Ford ook zo.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank Paulus, dat kan bij mij ook; gisteren zelfs toegepast, maar ik kon de update niet afronden voor ik op de bestemming was; motor dus uitgezet, maar helaas gaat de update niet verder bij opnieuw opstarten. Moet nu weer opnieuw beginnen. Allemaal niet zo vriendelijk, al is het wel goedkoper dan de 150 euro die ze er vroeger voor vroegen.
Dank!

Antwoorden (2)

Een uur stationair draaien van de motor is niet schadelijk voor de motor.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
zie onder...
Ja, dat is niet goed voor je motor, het milieu en je portemonnee. Je kunt proberen of de Ford blijft updaten als je wegrijdt.

Bron 1
“Koude” motoren hebben een minder mooie verbranding, wat wil zeggen dat het mengsel minder volledig verbrandt in de cilinder. Om dat op te heffen spuiten koude motoren bij stationaire toerentallen dus extra brandstof in. Deze extra brandstof (in casu: benzine) kan echter de olie van de cilinderwand opnemen, waardoor de olie uit de cilinder verdwijnt. Dat levert meer wrijving op en na langere tijd is dat schadelijk voor het blok. Daar komt bij dat de motorolie nog koud is en dus minder snel terugkeert in de cilinder, want koude vloeistoffen zijn dikker. Double trouble. Nog een nadeel van de extra brandstof die wordt ingespoten: deze kan zich gaan mengen met de olie. Laatstgenoemde wordt daardoor dunner en kan daardoor minder goed smeren. Ook niet wat je wilt.

Bron 2
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstofmengsel. Bij benzinemotoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt.
.
Slimme opmerking van KeesWim: het wordt anders als je eerst een blokje omrijdt en de warmgelopen motor een uurtje stationair laat lopen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat lijkt mij ook. Is allemaal niet zo klantvriendelijk, zie boven.