Ja, dat is niet goed voor je motor, het milieu en je portemonnee. Je kunt proberen of de Ford blijft updaten als je wegrijdt.
Bron 1
“Koude” motoren hebben een minder mooie verbranding, wat wil zeggen dat het mengsel minder volledig verbrandt in de cilinder. Om dat op te heffen spuiten koude motoren bij stationaire toerentallen dus extra brandstof in. Deze extra brandstof (in casu: benzine) kan echter de olie van de cilinderwand opnemen, waardoor de olie uit de cilinder verdwijnt. Dat levert meer wrijving op en na langere tijd is dat schadelijk voor het blok. Daar komt bij dat de motorolie nog koud is en dus minder snel terugkeert in de cilinder, want koude vloeistoffen zijn dikker. Double trouble. Nog een nadeel van de extra brandstof die wordt ingespoten: deze kan zich gaan mengen met de olie. Laatstgenoemde wordt daardoor dunner en kan daardoor minder goed smeren. Ook niet wat je wilt.
Bron 2
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstofmengsel. Bij benzinemotoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt.
.
Slimme opmerking van KeesWim: het wordt anders als je eerst een blokje omrijdt en de warmgelopen motor een uurtje stationair laat lopen.
Toegevoegd op 28 maart 2021 11:23: tekst
- Bronnen:
-
https://yeshugo.com/stationair-draaien-dos...
-
https://www.autoblog.nl/archive/2010/12/26...
-
https://www.autoblog.nl/stationair-warmdra...