Kan ik 240 autoboxen aansluiten op een 4x60watt radio?

Ik heb in mijn auto (peugeot 206) een simpele radio gekocht zitten met een output van 4x60 watt. Nu wil ik mijn boxen vervangen, omdat deze defect zijn, maar weet ik niet of het wattage schadelijk is. De radio wil ik uiteindelijk vervangen, maar is voor nu nog goed. Ik wou dan 4 JBL boxen van 240 watt aanschaffen.

Kan dit?
Of is dat niet goed voor de boxen/radio?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1K
Griffin
3 jaar geleden
240 autoboxen is wat veel...

Antwoorden (1)

Koop de luidsprekers die jij goed vindt klinken en staar je niet blind op het aantal watts. 4x60 watt zal ongetwijfeld op de doos van de radio staan, maar geloof me dat dit sterk overdreven is. Voor dit vermogen heb je een flinke externe eindversterker nodig en niet het interne versterkertje van een radio. Die JBL speakers kun je gewoon aansluiten, let goed op de juiste + en min, anders klinkt het nergens naar. Let ook op dat de speakers stevig gemonteerd zijn, als ze in de hoedenplank komen zou ik daar een mdf plaat onder monteren want dat komt het geluid echt ten goede. Neem ook fatsoenlijk luidsprekerdraad en niet (zoals ik het altijd noem) het bijgeleverde apenhaar.
paulus811