Wie heeft er nu voorrang?

Stel: er komen gelijktijdig 4 auto's aanrijden (van iedere kant één) op een kruispunt zoals op de foto.
Wie geeft wie nu voorrang en waarom?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ja, ze gaan allemaal rechtdoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan....moeten ze allemaal rechtdoor?

Het beste antwoord

Degene die van rechts komt. :)

Ik ga er ook maar vanuit dat ze allemaal rechtdoor willen in je vraagstelling, want bij afslaand verkeer openen zich nog diverse mogelijkheden. In een situatie als deze is alleen een sociale oplossing mogelijk; een van de verkeerdeelnemers zal voorrang moeten verlenen om de boel weer op gang te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De eerste auto bij het kruispunt heeft voorrang

Toegevoegd na 7 minuten:
In de praktijk zijn ze nooit gelijk op een kruispunt. Maar goed. In dit geval is non-verbale communicatie belangrijk, want allen hebben geljike rechten hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier voorziet het verkeersregelement niet in. Verkeer van rechts heeft voorrang dus een ieder moet een ander voorrang verlenen. Zouden allen dat doen dan zit het verkeer vast.

Vergelijk dus met die wegversmallingen waar ook geen voorrangsborden bijstaan om verkeer af te remmen/ dwars te zitten.

ps. Ik ga ervan uit dat allen rechtdoor willen bij mijn antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij wegversmallingen zijn de borden niet speciaal noodzakelijk. De voorrang wordt bepaald door de positie van de versmalling. Wanneer het obstakel aan jouw kant zit moet jij voorrang verlenen. De borden maken dit alleen extra duidelijk. Dit geldt natuurlijk niet wanneer de versmalling van beide zijden komt. Die heb ik in de praktijk echter nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die versmallingen aan beide zijden worden door een aantal gemeenten opzettelijk aangelegd. Oa. in Apeldoorn vind je dit soort versmallingen. Juist om mensen in onzekerheid te brengen zodat ze langzamer gaan rijden als er een tegenligger komt. Er is dus geen voorrang bepaald bij die versmallingen.

Wat betreft de voorrang bij asymetrische versmallingen heb je gelijk zolang BEIDE voertuigen breder zijn dan de helft van de overgebleven weg breedte.
Een voertuig dat niet op de linker weghelft zou komen (veelal de motorfiets dus) heeft om die reden voorrang.
4 tegelijkertijd wordt toch een beetje het recht van de sterkste.

Iemand moet dan een klein beetje door durven te rijden want anders blijf je stil staan en op elkaar wachten.

Wettelijk geldt dat rechts voor zou moeten gaan, maar 4 x van rechts verkeer is een uitdaging waar de wet niet geheel in voorziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze allemaal tegelijk bij het kruispunt aankomen, dan heeft er niemand voorrang, omdat ze allemaal evenveel recht hebben om door te rijden.
13 jaar geleden
In dit geval: degene die het brutaalste is rijdt als eerste door. Iemand zal toch een begin moeten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Degene met de grootste bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier komt verkeersinzicht om de hoek kijken.
Theoretisch heeft iedereen recht op voorrang.
Maar voorrang krijg je en mag je niet nemen.
Dus wacht je tot je voorrang krijgt.
Dit doe je door gezichtscontact te zoeken en elkaar te begrijpen. Ik zou een beweging maken van ga maar.
Ben ik 2 seconden later weg. Maar wel zonder schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt ervan af wie het vriendelijkst is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste aso heeft voorrang...

Voorrang krijg je niet, dat neem je... Die insteek