Welke maat banden passen op dezelfde velgen?

Ik heb op mijn auto aluminium velgen liggen en daarop banden met de maat 245/65/r16. Nu wil ik er andere banden opleggen met de maat 235/70/r16, maar passen die wel op deze velgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer eerst de banden die u gaat gebruiken op
ouderdom, droogtescheurtjes en draagvermogen. Test bij volle belading de vrije ruimte in de wielkasten.
Ook tijdens een proefrit over drempels en in bochtenwerk. Veel mensen verkijken zich op het profiel wat wel aardig
oogt, maar dat de banden te oud zijn daar gaat men
vaak aan voorbij. (ook bij caravans en aanhangers) Ivm de aluminiumprijs zijn dat soort velgen in trek bij
het dievengilde.

Het beste antwoord

Ja deze banden kunnen op de velgen gemonteerd worden zonder verandering van rolomtrek van de band dus dat houd in dat je kmteller ook niet zal gaan afwijken, een bandenmaat is een hoogte breedte verhouding in die mag je niet verstoren.
Bij de verandering van je huidige banden naar de nieuwe maat verstoor je deze verhouding niet en is dus gewoon mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe zouden deze banden passen. Vraag is echter wel of het de veiligheid ten goede komt.

De banden die je wilt monteren zijn namelijk een centimeter minder breed (van 245 mm naar 235 mm). Doordat de nieuwe band ook 5% hoger is (van 65 naar 70) zou je hierdoor een afwijking kunnen krijgen in de kilometer teller.

Kortom, het kan dus wel en ook de APK-keurmeester zal er niet over vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja deze banden kunnen op uw velgen. Het verschil in afrolomtrek blijft binnen de normen.