Ik ben aangehouden door de politie als passagier met mijn vriendin. Kan ik nu een boete krijgen?

Vandaag ben ik al passagier meegereden met mijn vriendin die in het bezit is van een voorlopig rijbewijs 20u, zelf heb ik mijn theoretisch rijbewijs. De politie heeft mijn paspoort gevraagd maar verder geen verklaring afgenomen bij mij, kan ik hier ook voor boeten of niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
"zelf heb ik mijn theoretisch rijbewijs."
Bedoel je dat je geslaagd bent voor het theorie-examen (voor B-rijbewijs)?!
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN ik denk dat vraagstelster in Vlaanderen woont.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja inderdaad ik ben geslaagd in België voor mijn Theorie van rijbewijs B
LeonardN
3 jaar geleden
@tinus1969 Kan je mij een link geven naar wat dan een "theoretisch rijbewijs"inhoudt.
De vrager lijkt het in de reactie correct te verwoorden. Deze is (net als dat in Nederland kan) geslaagd voor het theorie deel van het B-rijbewijs. Daarmee heeft deze dus GEEN rijbewijs zoals ik het zie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.vlaanderen.be/theorie-examen-voor-rijbewijs-b

Antwoorden (1)

Nee.

Als het verkeerd uitpakt, kan wel het rijbewijs van je vriendin worden ingenomen.

NB: een theoretisch rijbewijs bestaat niet. Het slagen voor de theorie maakt het alleen mogelijk dat een praktijkexamen wordt afgenomen. Je hebt een rijbewijs of je hebt geen rijbewijs. Het rijbewijs wordt afgegeven door de gemeente.
NB de politie heeft mogelijk willen controleren of jij de begeleider was. Als ze verder gezocht hadden en gezien hadden dat dit niet het geval was, hadden ze je vriendin kunnen verbieden verder te rijden en haar een boete van eur 140 kunnen opleggen.
Toegevoegd op 07 februari 2021 07:15: tekst
Computoon
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Vraag gaat zo te zien over Vlaanderen, waar rijbewijzen voor jongeren heel anders geregeld zijn dan in NL.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat inderdaad over Vlaanderen