heeft een automaat auto zelfde versnelling als je zelf schakelt?

Hallo

ik heb een automaat auto, waar je ook zelf kan schakelen en dat kan tot de 6. is die als ik het in de DRIVE mode doe, heeft die dan ook 6 automatische versnellingen of is dat wat lager als dat je zelf kan schakelen ?
het betreft een fiat punto 2003

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Antwoorden (2)

De tandwielen van de handbak en de automaat zijn hetzelfde. Alleen het schakelpatroon is anders. Handbak heeft een H-patroon. Automaat heeft een sequentieel patroon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Voorzover mij bekend is dat van die dezelfde tandwielen meestal niet het geval. Gewone automaten zitten in veel gevallen heel anders in elkaar dan handgeschakelde versnellingsbakken. En vaak hebben ze minder overbrengingsverhoudingen. Maar daarnaast is dat niet het onderwerp van de vraag. Vraagsteller vraagt volgens mij of deze bak wanneer die in de Drive modus automatisch schakelt óók zes opeenvolgende overbrengingverhoudingen kiest, dus of het aantal schakeltrappen gelijk is. En dat is niet het geval: het is een CVT en die kiest uit oneindig veel mogelijke overbrengingsverhoudingen.
Uw Punto met Speedgear automaat werkt naar keuze als een gewone CVT (Continuously Variable Transmission; dat betekent een traploos variabele automaat), die naar keuze als een standaard CVT kan werken (dan gaat de motor bij volgas geven naar 5200 toeren), of in een speciale Economy mode (waarbij de CVT verder normaal werkt maar alleen het motortoerental beperkt houdt tot maximaal 4350 toeren), en als derde mogelijkheid kan de bestuurder deze automaat bedienen door met de hand zes opeenvolgende overbrengingsverhoudingen te kiezen (alsof het een sequentiele 6-versnellingsbak betreft).
De bestuurder heeft daarbij dus een (de automatische regeling) overrulende invloed op de overbrengingsverhouding (die anders door de bak uit zichzelf voortdurend en traploos aan de omstandigheden aangepast zou worden). Daarbij werkt het systeem verder nog als een automaat, dus je hoeft niet te ontkoppelen en te koppelen (daar is ook geen pedaal voor aanwezig).
Maar de automaat blijft op de achtergrond wél “meedenken”, en grijpt uit zichzelf in als de motor echt in een helemaal verkeerd gekozen overbrengingsverhouding zou komen te werken (dus als u bergop de snelheid teveel laat afnemen zonder terug te schakelen, of wanneer u veel te laat bent met op te schakelen). En hij kiest in dat kader ook vanzelf de eerste “versnelling” als u tot stilstand bent gekomen.

Die “handschakeling” kiest u door de hefboom een stukje naar links te bewegen, daar is dan de stand om met duwtjes naar voren een hogere versnelling te vragen en met duwtjes naar achteren een lagere versnelling.

En de “Economy mode” van de CVT wordt in- en uitgeschakeld met een apart knopje aan de voet van de “schakelpook”.

In de volledig automatische standen werkt de bak niet met diezelfde zes voorkeurswaarden, maar dan kiest hij voor elke omstandigheid precies de optimale overbrengingsverhouding. Eigenlijk is uw auto altijd een automaat, maar u kunt die anders zelfdenkende automaat in de manuele stand wel uw wil opleggen, en dan doet hij wat u wil, zolang het niet te gek wordt.

Met uw automaat is er in de automatische standen dus geen sprake meer van zes overbrengingsverhoudingen, maar stel dat een buurman een Punto uit 2003 met de 6-versnellings handbak zou hebben, dan nog zou het buitengewoon toevallig zijn als de overbrengingsverhoudingen daarvan overeen kwamen met de beschikbare voorkeursstanden van uw automaat.
Bordensteker