Kan er bij een wegtelling ook de snelheid gemeten worden?

Er liggen kabels over de weg. Voor zover ik weet, is dit om een telling uit te voeren. Er zijn 2 kabels gespannen met ca een halve meter er tussen. Dit lijkt me zodat je ook kan zien welke kant een auto op gaat.

Maar omdat er 2 kabels zijn, kan je ook wellicht de tijd tussen de drukmeting in de kabels registreren en op die manier bepalen hoe hard diegene reed (het is uiteraard niet te achterhalen wie dat geweest is, want het is gewoon maar een kabel (niet een camera)). Kan je op die manier wel snelheid meten zodat je kan zien of er op het traject te hard gereden wordt (met als gevolg dat er wellicht controles uitgevoerd gaan worden)? Of is de apparatuur die daarvoor gebruikt wordt niet in staat ook tijd te meten?

3 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
taillie
3 jaar geleden
zonder dit eens nader op te zoeken is dit niet (exact) uit te rekenen want de assen van de wielen zijn niet bij alle auto's hetzelfde, dan heb je ook nog een vrachtwagens die erover waarbij deze assen op de aanhanger heel dicht staan bij elkaar... dus zou die aanhanger heel snel reden & een pickup wagen traag
TurfGraver
3 jaar geleden
In theorie zou het kunnen, maar daarvoor wordt het niet gebruikt (te onbetrouwbaar en onnauwkeurig).
Thecis
3 jaar geleden
@Taillie
In theorie zou het zeker kunnen. Sterker nog, de as-afstanden maakt niet eens uit aangezien er een tijd tussen de eerste en tweede KABEL zit. dus de voorwielen zijn daar leidend in. Net zoals bij een telling. Mocht het aantal wielen een probleem zijn, heb je met het tellen van het aantal voertuigen ook een gigantisch probleem als er veel vrachtwagens rijden... Je redenering gaat helaas niet op. Maar dat de meting onnauwkeurig is, dat is een feit. Maar het kan wel een indicatie geven van de hoeveelheid hardrijders (bijv in %) waardoor die kennis nuttig kan zijn voor verkeersveiligheid (aanpassen van zaken of bijvoorbeeld het neer zetten van snelheidcontroles). Dus misschien toch een en ander nader uitzoeken?
taillie
3 jaar geleden
@THEcis Daarom dat het ook maar een reactie is en geen antwoord ;) Maar inderdaad assen spelen eigenlijk geen rol, door de 2de kabel, was die vergeten. al kan er wel net iemand vanuit de tegenovergestelde richting op rijden... haha nee grapje... als dat mag enigszins want mensen zijn nogal snel verbitterd hier laatste tijd

Antwoorden (1)

JA. Een detectielus is een inductielus van koperdraad verzonken in het wegdek, waarmee met behulp van elektronica een voertuig kan worden waargenomen. De detectielus werkt met de benodigde elektronica als een elektrische spoel en de aanwezigheid van het metaalhoudende voertuig op de lus verstoort het magnetisch veld. Die verstoring veroorzaakt een meetbare verandering in de wisselstroomeigenschappen van de detectielus.
Detectie- of inductielussen worden gebruikt door een verkeerscentrum: bij verkeerslichten en op autosnelwegen. Door deze voertuigdetectors kunnen verkeersgegevens (verkeersintensiteit en -snelheid) verzameld worden om het verkeer te kunnen informeren en te adviseren.

Snelheid en intensiteit kunnen worden berekend door de lussen in een paar in de breedte van de rijstrook in te frezen, een zogenaamd luspaar. Dit op een gegeven afstand (bijvoorbeeld 2500 mm hartafstand) van elkaar. Door de tijd van het bezetten van de eerste lus tot het bezetten van de tweede lus te meten kan de snelheid (en richting) van het voertuig vastgesteld worden.