Als de auto voor je, defecte verlichting aan de achterzijde heeft (dus ook remlicht), ben je dan ook schuldig als je achterop rijdt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Het beste antwoord

Als je een andere auto van achteren aanrijdt, is de afstand tussen jou en je voorganger te klein geweest, of je hebt zelf niet opgelet. Ongeacht of de remlichten van de voorganger het doen of niet. Dit is de manier waarop juridisch gekeken wordt naar een ongeluk waarbij een partij bij de ander achterop rijdt.

Hierdoor komt het dat vrijwel altijd de partij die achterop kwam rijden schuldig is. Tenzij getuigen of beelden anders verklaren. (als iemand anders dus kan verklaren dat de ander remlicht kapot had, of bijvoorbeeld de auto in zijn achteruit had staan, is het dus zo dat jij niet schuldig bent)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk van wel, je hebt blijkbaar te weinig afstand gehouden om hem op tijd vaart te zien minderen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja.

Je moet voldoende afstand nemen, en kunnen in schatten hoe ver je bent van je voorligger bent om te kunnen stoppen. Kortom je moet zover achter iemand rijden dat er tijd is om zelf actie te kunnen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens met bovenstaand.
Daarbij komt nog dat wanneer jij iemand van achteren aanrijd, en de verlichting is kapot je nooit meer kunt bewijzen dat ze ten tijde van het ongeluk ook al kapot waren. Denk dat je juridisch dus zeer zwak staat :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan mag de technische recherche er aan te pas komen maar een gewone kop-staart botsing bekijken ze dat echt niet. :) Maar goed, je hebt gelijk dat het mogelijk is.
natuurlijk