Verloopt een verkeersboete?

Ik heb begin oktober 2019 een snelheidsovertreding begaan en wacht nog steeds op de boete (meer dan 30 te hard). Wanneer moet je deze boete ontvangen? Klopt het dat er een wettelijke termijn is van 4 maanden waarin je bericht hoort te krijgen of zit dit anders? Internet is niet heel duidelijk tot zover.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
SentWierda
4 jaar geleden
Hoe weet je dat je 'recht' hebt op een boete? Ben je geflitst?
SentWierda
4 jaar geleden
Het antwoord lijkt me niet juist. Op wegen geldt: meer dan 30 km te snel; op snelwegen: meer dan 40 km te snel.
ronron1212
4 jaar geleden
Een boete van boven de 30 km per ur wordt opgelegd door de rechter. Dus je zult moeten wachten tot de rechter je oproept.
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda het is 30 overal en dat is echt wel een boete maar niet uitgeschreven door de politie maar door justitie.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Op diverse websites staat dat voor snelwegen geldt: 40 km. Ik noem: www.juridischloket.nl en www.autorai.nl

Antwoorden (1)

Voor overtredingen geldt altijd een verjaringstermijn van 3 jaar. In dit geval (verkeersboete) is het dus 3 jaar.
Voor misdrijven is dat afhankelijk van de ernst: 6 jaar, 12 jaar, 20 jaar of het verjaart nooit.
Bron: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/verjaringstermijn-misdrijven