Wat kan de oorzaak zijn van een schurend geluid bij inparkeren rechtsom +soms bonken bij een Fiat Punto?

Als ik vooruit inparkeer en me stuur rechts om draai hoor ik een soort schurend geluid en als ik achteruit rij hoor ik soms bonkend geluid (niet altijd ) het gaat om een fiat punto 2002 wat zou dit kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
3.6K

Antwoorden (1)

Gebeurt dat bonken ook alleen bij achteruitrijden met het stuur in de uiterste stand?
Bij bijgeluiden wanneer het stuur in de uiterste stand staat zijn de aandrijfassen de eerste verdachte. Dat zijn de assen die de motorkracht op de voorwielen overbrengen. De slijtage zit hem dan in de homokinetische koppelingen die het mogelijk maken dat de aangedreven voorwielen kunnen in- en uitveren, en bochten kunnen maken. Meestal treed ineens veel meer slijtage op als de rubberen hoezen rond die koppelingen gescheurd raken; dan komt er spatwater en modder in en dat is funest voor die koppelingen.
Dus naar de garage! Het gaat niet meteen kapot, maar als het dit is, moet je er niet mee blijven doorrijden.
Gevorderde doe-het-zelvers doen de vervanging weleens zelf. Niet echt een simpel klusje. Maar gevorderde doe-het-zelvers stellen zulke vragen niet ...
Bordensteker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is niet perse in de uiterste stand het is zeg maar halverwege 1 bonk en daarna bijna op eind 1 bonk maar zeker niet altijd hoezen zijn na gekeken maar geen scheuren en gaatjes te vinden alleen beetje modder wat afgeeft