Wie heeft er voorrang?

Zie de afbeelding.
Alle voertuigen zijn auto's en geen van de wegen is een voorrangsweg.
Mijn gedachtegang was als volgt:
Auto 1 moet auto 2 voorrang geven aangezien auto 2 van rechts komt.
Auto 2 moet auto 3 voorrang geven omdat die van rechts komt.
Dan zou je denken dan gaat auto 3 dus eerst, maar...
Auto 3 moet auto 1 voorrang geven want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Oftewel ze krijgen allemaal van iemand voorrang maar moeten ook weer allemaal aan iemand voorrang verlenen.
Hoe dan?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
25.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Gevalletje gelegenheidsvoorrang.

Het beste antwoord

In deze situatie gelden twee regels:
Rechts heeft voorrang
en
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor

In het RVV zijn deze regels gelijk aan elkaar, ofwel beide regels zijn gelijk, de ene regel staat niet boven de andere regel.

In dit geval krijg je inderdaad vaak twijfel. Niemand durft voorrang te nemen op degene die je voorrang moet geven. (Iedereen moet namelijk voorrang geven).
Hierdoor geldt eigenlijk de regel: wie kwam er als laatste aan gereden?
Bij blikschade zullen de verzekeringen dat zeker meenemen.

Komt 1 als laatste aangereden: 3 mag eerst.
Komt 2 als laatste aangereden: 1 mag eerst.
Komt 3 als laatste aangereden: 2 mag eerst.

Sta je er onverhoopt tegelijk: oogcontact en heel rustig optrekken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
Interessant om te weten wat de verzekering eigenlijk doet in zo'n geval.
Bordensteker
4 jaar geleden
Dit antwoord is midden in de roos! De tweede alinea had gerust wat meer nadruk mogen krijgen. Dat doe ik bij deze dan.
De bron maakt aan alle twijfel een einde.
+
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt Bordensteker.
Inderdaad is alinea 2 het belangrijkste deel van het antwoord.
Groet

Andere antwoorden (3)

Volgorde moet worden: auto 1, auto 3, auto 2.
In deze situatie heeft rechtdoor op dezelfde weg hoogste prioriteit.
jc54
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
van waar de min compensatie +
TurfGraver
4 jaar geleden
Vermoed min omdat er geen zo'n regel bestaat.
LeonardN
4 jaar geleden
-Min Ongefundeerd verzinsel. Er is GEEN rangorde in de voorrangsregels.
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.verkeer-oefenen.nl/verkeer-groep-4/voorrang/voorrang-bij-gelijkwaardige-kruispunten
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 ???
Je geeft een link zonder uitleg. Niets in de link lijkt ook maar te hinten op iets wat de stelling 'In deze situatie heeft rechtdoor op dezelfde weg hoogste prioriteit." lijkt te versterken.
ronron1212
4 jaar geleden
Een link is genoeg om te lazen
https://www.allianzdirect.nl/autoverzekering/verkeersregels-kruisingen/
Niemand heeft hier voorrang (en iedereen heeft hier voorrang).
Het zal dus aan de verkeersdeelnemers liggen hoe ze dit onderling oplossen. In de praktijk wat handgebaren en oogcontact en vooral op blijven letten.

http://zelfverwijzing.blogspot.com/2015/09/gelegenheidsvoorrang.html
Bij verkeerssituaties waarbij meer dan twee voertuigen betrokken zijn, kan het voorkomen dat een voertuig gelegenheidsvoorrang kan krijgen. Hierbij leidt het elkaar verlenen van voorrang tot een cirkelredenering waarbij geen enkel voertuig in beweging mag komen omdat ze allemaal aan elkaar voorrang moeten verlenen.

Hoewel voertuig A voorrang moet verlenen aan voertuig B, kan deze toch doorrijden, omdat voertuig B ook voorrang moet verlenen aan voertuig C. Dit is het geval als B van rechts komt van A, maar A afslaat en daarom voorrang moet verlenen aan C die rechtdoor gaat op dezelfde weg. Een ander typisch voorbeeld is een kruispunt met vier rechtdoorrijdende auto's.

Uiteraard moeten de verkeersdeelnemers hierbij extra voorzichtig zijn omdat ze slechts op elkaars non-verbale communicatie kunnen terugvallen.
===
Nogmaals er is dus geen volgorde, er is niemand die eerst mag of zou moeten.
====

Auto 1 heeft geen voorrang want deze moet auto 2 voorrang verlenen.
Auto 2 komt van namelijk van rechts
Artikel 15.1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

Auto 2 heeft geen voorrang want deze moet auto 3 voorrang verlenen.
Auto 3 komt van namelijk van rechts
Artikel 15.1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

Auto 3 heeft geen voorrang want deze moet auto 1 voor laten gaan
Auto 1 gaat rechtdoor op de dezelfde weg als 3.
Artikel 18.1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Er is geen prioriteit aangegeven tussen deze regels.
Dus heeft niemand voorrang.
===

De tekst die begint met "Hoewel voertuig A voorrang.." mag als ongeschreven beschouwd worden.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Is het zelfde antwoord als dat van jc54 1en 2 moeten op elkaar wachten daarom gaat de rechtdoor rijdende auto altijd voor.
ronron1212
4 jaar geleden
Knip en plak werk met 1 2n 2 en dan a b en c gebruiken
LeonardN
4 jaar geleden
Nee, absoluut niet.
Ik zeg dat niemand voorrang heeft.
jc54 zegt dat er een volgorde is. Ik zeg dat de auto's het onderling moeten oplossen.
Laat je niet misleiden door het plaatje en de cijfers daarin, die geven niet een volgorde aan. Enkel een nummering.
ronron1212
4 jaar geleden
Op een kruising gelden nog meer andere verkeersregels Er gelden nogal wat andere belangrijke verkeersregels bij (kruisingen) kruispunten. Verkeer dat op een kruising rechtdoor gaat, heeft bijvoorbeeld altijd voorrang. Als je zelf afslaat moet je dit verkeer dus voor laten gaan. Tevens mag je de kruising niet blokkeren. Tenslotte moet je alle verkeersdeelnemers voor laten gaan als je speciale handelingen verricht. Onder (speciale handelingen) bijzondere verrichtingen verstaan we bijvoorbeeld parkeren, wegrijden, achteruitrijden, keren of invoegen.
https://www.allianzdirect.nl/autoverzekering/verkeersregels-kruisingen/
TurfGraver
4 jaar geleden
"Verkeer dat op een kruising rechtdoor gaat, heeft bijvoorbeeld altijd voorrang."
Dus als 3 er niet was mocht 1 eerst?
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Maak er nu zelf eens een verhaal van. Niets van wat je zegt kopieert of van wat er in de link staat stelt mijn antwoord in het ongelijk. -De situatie die de vrager voorstelt is een patstelling.
-Er is geen voorrangsregel die prioriteit heeft boven een andere (als dat WEL zo is, mag je die prioriteitsregel aanwijzen in de RVV).
-Niks in de bron die je geeft heeft invloed op de vraag of mijn antwoord.
ronron1212
4 jaar geleden
Gus zelfs de link van een verzekeringsmaaatschappij is niet goed. maar jouw antwoord wel?
LeonardN
4 jaar geleden
Er staat niet iets in die link wat in strijd is met mijn antwoord.
En nee die link is inderdaad niet zo goed geschreven zoals TurfGraver al aangeeft. "Verkeer dat op een kruising rechtdoor gaat, heeft bijvoorbeeld altijd voorrang."
Dat had moeten zijn.
"Verkeer dat op een kruising rechtdoor gaat, heeft bijvoorbeeld altijd voorrang TEN OP ZICHTE VAN afslaand verkeer op diezelfde weg."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ in principe klopt de inhoud
Deze situatie zie ik meer als
Aangezien 3 wil afdraaien maar een rechtdoor wil. Moet die wachten tot 1 weg is.
1 moet echter wachten op 2
Dus moet 1 stoppen om 2 door te laten.
Maar 2 moet voorhang geven aan 3 en die kan dus eerst indraaien. Daarna 2 want die blijft voorhang hebben om 1 en dan 1 .
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-Min Dus als ik je verhaal begrijp zeg jij:
3-2-1
Onjuist.
3 mag niet eerst want 1 gaat voor 3.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN iedere chauffeur moest het zelf uitzoeken zeg jij in je antwoord letterlijk
Nogmaals er is dus geen volgorde, er is niemand die eerst mag of zou moeten. Ds vanwaar deze min dan
LeonardN
4 jaar geleden
Omdat dit antwoord een volgorde geeft.
3-2-1
Of ik begrijp het antwoord van nounka verkeerd. @nounka
Beweer jij 3-2-1
OF
Geen volgorde?
nounka
4 jaar geleden
Ik beweerde dat volgens mij 1 gewoon in vrijwel alle gevallen zal stoppen omdat hij 2 moet voorlaten. In zo'n geval gaat ook meestal 3 dan snel indraaien aangezien de wagen die eigenlijk voor hem mocht rijden, nu stilstaat.
LeonardN
4 jaar geleden
Je geeft dus meer een soort praktische uitkomst van wat jij denkt dat er logischerwijs zou gebeuren?
In plaats van een antwoord geven op de vraag?
"Wie heeft er voorrang"
A-1
B-2
C-3
D-Niemand