Maximale treklast van je auto.

Stel je auto mag maximaal 1250 kg trekken, maar je hebt een caravan die maximaal beladen mag worden tot 1300 kg. Mag je dan toch gewoon rijden als je de caravan niet zwaarder maakt dan in totaal 1250 kg of krijg je toch een boete als je aanhouden omdat de caravan beladen MAG worden tot 1300 kg?

Toegevoegd na 1 dag:
dit heeft helemaal geen invloed op het feit of je b of be hebt
het gaat erom dat je de maximale last van je auto KUNT overschrijden maar je doet het niet
en mijn vraag is of je er dan toch mee mag rijden

Toegevoegd na 4 dagen:
het mag dus wel zie onderstaande wat ik van de KLPD heb ontvangen

als het toelaatbare gewicht dat de auto mag trekken niet overschrijdt, mag u met een caravan rijden die een maximum totaal gewicht heeft dat groter is. M.a.w. de daadwerkelijk gewichten zijn bepalend. Voor het vaststellen welk rijbewijs hier voor nodig is zijn de gewichten op het kentekenbewijs bepalend.

Met vriendelijke groet,

Frans Zuiderhoek
Persvoorlichter
Bureau Communicatie
Korps landelijke politiediensten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad JA, zie ook mijn antwoord (met link.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de politie om een mening gevraagd over de kwestie en die gingen het uitzoeken
het mag waarschijnlijk NIET maar je kunt bij de rdw het maximaal belastbaar gewicht van de caravan naar beneden laten zetten in mijn geval dus naar 1250 kg dan is het geen probleem om er mee te rijden
zodra ik een definitief antwoord heb van de politie meld ik dit hier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALs het niet mag zou ik dat heel raar vinden, sowieso raar dat de politie dit uit moet gaan zoeken..
Zou inhouden dat veel gewone auto's die met een tandemasser rijden (die meestal 2000kg mogen wegen) illegaal bezig zijn.
Ik hoor het graag.

Het beste antwoord

maximaal trekgewicht van de auto

Wat uw auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs van uw auto of is online op te vragen via de RDW. De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht.

Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.

Toegevoegd na 15 minuten:
let wel op:
Het E achter B verhaal.

En vergis je niet in het gewicht.
Je zal niet de eerste zijn, die zijn caravan iets/veel te zwaar belaadt en daardoor een geschaarde caravan krijgt, of een motor of koppeling die er geen zin meer in heeft.
Allemaal dingen die je niet wilt meemaken op vakantie!!!

Toegevoegd na 1 dag:
Na de aanpassing van de vraag:
Ja het mag (zie het eerste gedeelte van mijn antwoord en de link)

Verder heeft het volgens mij wel invloed op het E achter B verhaal, want je moet in jouw situatie (net) wel E achter B hebben, maar daar ging de vraag inderdaad niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoef geen e te hebben want het gewicht van mijn auto 1500 kg en het beladen gewicht van mijn caravan 1300 kg dus totaal maar 2800 kg en ik mag in totaal niet boven de 3500 kg uitkomen maar dat is idd nu niet de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik ging er ff vanuit dat je auto lichter dan 1300 zou zijn. (en het was ook voor andere lezers)
Wat voor een auto hebt je? 1500 is best zwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
renault grand scenic 2.0 16v automaat

Andere antwoorden (10)

ja dan heb je toch een groot probleem, immers je trekhaak mag maar 1250 kg. trekken en daar ga je overheen, dus een waarschuwing of boete.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik heb je vraag verkeerd gelezen, de caravan MAG geladen worden tot 1300 kg.
Goeie vraag trouwens, ik denk niet dat het een probleem is, ga de andere antwoorden lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk,Ed dat je de vraag verkeerd interpreteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar Moolkeesje, niet goed gelezen!
Dank je.
Volgens mij ben je niet in overtreding als je de caravan tot 1250 kg belaadt. Dat is wat je auto mag trekken en er staat toch nergens vermeld,dat je de caravan tot het max. moet beladen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. gebeurt in het transport niet anders.

De verwarring zit hem in dat zoiets met je rijbewijs niet mag.
Zolang je echter onder het max trekgewicht blijft is het geen probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Max 1250 kg= heel simpel, maximaal 1250 kg

Uw auto kan die 1250 kilo trekken en is daar op berekent!
Alle aanhangers en caravan's die 1250 kg wegen of minder mag u meenemen, dus ook caravans die op "papier" beladen mogen worden tot 1500 of zwaarder! Alleen achter uw auto mag hij niet zwaarder zijn dan 1250 kg! Heeft u rijbewijs B-E dan mag u ook grote tandemasser's meenemen, maar hou die max 1250 kg in de gaten!! Gaat u toch zwaarder, dan is de kans groot dat de caravan uw auto meetrekt of erger laat "scharen"! Met alle gevolgen van dien!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de maximale toegestane massa (eigen gewicht plus laadvermogen) is bepalend.
Het is namelijk niet te controleren als je de caravan (of aanhanger) het ene moment minimaal belaadt en het andere moment maximaal.
Als je auto volgens de aantekening op je kenteken slechts 1250 kg. mag trekken, dan mag dit dus niet.
Zou het wel hebben gemogen, dan heb je in ieder geval rijbewijs BE nodig, omdat de maximale massa van de caravan hoger is dan het gewicht van het trekkend voertuig.

Kijk voor verschillende berekeningen van samenstellen van voertuigen eventueel bij:

Toegevoegd na 19 minuten:
Dit is misschien wel een aardige toevoeging:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Aanhangwagens%20(november%202006)_tcm195-167664.pdf

Toegevoegd na 12 uur:
Sorry, vorige link is "dood"; hoop dat deze het wel doet:

http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf

Toegevoegd na 1 dag:
Laatste poging als ik het goed lees !?

Artikel 5.18.18a op blz. 324 bij onderstaande link:

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/52E86F8D-810F-42AE-A528-3847C4F4F86E/0/RegelingVoertuigen.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Etab, Zoals ik het lees is het hebben van een rijbewijs B of BE ook niet het probleem (dat was slechts een toevoeging), maar dat wat het trekkend voertuig volgens het kenteken aan massa maximaal mag trekken. En dan is een caravan met een maximale massa van 1300 kg. mijn inziens te veel. Groeten Sjaddie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt klopt alleen je conclusie (die je als eerste stelt) is fout. De vrager is mischien ook niet helemaal duidelijk. zie verder mijn antwoord een stukje naar beneden. (met link)
Het BE verhaal is wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Etab, Correct, ik moet door het stof ! "mea culpa mea maxima culpa" Ik heb uit mijn hoofd verhaald en het 'oude' Voertuigreglement als uitgangspunt genomen. Zoals nu blijkt gevaarlijk.
De laatste toevoeging komt uit de onlangs geïtroduceerde Regeling Voertuigen (artikel 5.18.18a), welke ik Werk ook heb toegestuurd. Neemt niet weg dat ik in mijn antwoord ten aanzien van het rijbewijs B of BE "Zou het wel hebben gemogen" schrijf. (wellicht verwarrend, want buiten de vraag) Hoop dat ik het hierbij rechtgezet heb, zonder potentiële vakantiegangers met gevaar voor eigen leven de weg op te hebben gestuurd!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is FOUT,
je mag een aanhanger trekken die op het moment van trekken min der weegt dan die 1250 kg ongeacht de maximaal toegestane belading van die aanhanger.
En inderdaad zal bij twijfel de auto met aanhanger meegenomen worden naar een weegbrug.
Zie verder de reacties van etab
Als je trekhaak maximaal 1250 kg mag trekken dan betekent dat dat het gewicht van de aanhangenwagen inclusief het maximale laadvermogen ten hoogste 1250 kg. mag zijn. Bij een B rijbewijs mag het totale gewicht van de auto en het gewicht van de aanhangwagen inclusief het laadvermogen niet hoger zijn dan 3500 kg waarbij het gewicht van de aanhangwagen inclusief het laadvermogen niet boven het gewicht van de auto uitkomt. Als de aanwagen incl. laadvermogen boven 750 kg uitkomt dan moet de trekhaak goedgekeurd zijn door de RDW en dan moet het aangegeven zijn op de kentekenpapieren van de auto.

Toegevoegd na 1 dag:
De gegevens op het kenteken van het trekkend voertuig en dat van de aanhanger gelden als regel. Of je de aanhanger of caravan belaad of niet doet er niet toe.
Dus: Als je gaat rijden met een caravan waarvan het gewicht incl. het laadvermogen 1300 kg is terwijl de trekhaak maximaal 1250 kg mag hebben dan ben je in overtreding al is de caravan leeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meerdere mensen hebben deels gelijk.

Volgens het kentekenbewijs mag je de ahw niet trekken, hij is zwaarder als het max toegestane trekgewicht van de auto.

Dit is meer een reminder voor de gebruiker, hij kan en moet weten dat als hij met de combinatie gaat rijden dit niet met elkaar in overeenstemming is.

In de praktijk zal hier heel weinig tegen gedaan worden, tenzij je bij een ongeval betrokken zou raken.

Voor een bekeuring (te zwaar rijden) zal men altijd moeten wegen, bij het wegen worden net als bij snelheidscontroles correcties toegepast zodat je ervan uit kunt gaan dat je zelfs bij een gewicht van 1300 kg van de caravan niet in de problemen komt,lees geen boete krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aangehouden wordt wegen ze de kogeldruk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk het is zo je:
Wat een auto mag trekken is op het kenteken
vermeld je mag dus niet iets trekken wat dat overschrijdt of zou kunnen overschrijden.
(getrokken aanhanger + laadvermogen)
Dus zelfs als de caravan leeg is maar het totaalgewicht
(is eigengewicht getrokken voertuig + laadvermogen) overschrijd dan ben je al in overtreding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een boete hebt gekregen hoop ik voor je dat je deze nog kan aanvechten. (zie link in m'n antwoord) misschien dat jij het over E achter B hebt, maar daar gaat het nu niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik gedaan en mijn advocaat zocht het uit.
En ik kreeg de volgende uitleg: het feit dat ik de maximale treklast van mijnauto zou kunnen overschrijde is een overtreding.
Men mag geen kar of caravan trekken die de maximale treklast van een auto zou kunnen overschrijden.
Buiten beschouwing gelaten dat je de aanhanger zou kunnen overbeladen.
De bekeuring kreeg ik ondanks mijn BE rijbewijs bij een papieren controle, zonder dat er weging werd gedaan voor een lege aanhanger die meer lading aan kon als mijn auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk idd dat je gelijk gaat krijgen highwayman
Zolang je echter onder het max trekgewicht blijft is het geen probleem als je maar niet boven een totaal gewicht komt van 3500 KG met je rijbewijs B