Kan je in Amsterdam een parkeervergunning voor zowel een prive auto als een auto vd zaak krijgen?

In een gebied van Amsterdam waar een limiet op staat voor slechts 1 parkeervergunning per adres, is het mogelijk om een aparte parkeervergunning te krijgen voor de auto van de zaak omdat dit een zakelijk voertuig is? Bv: mijn buurman kan zowel zijn persoonlijke auto parkeren als zijn werkbusje, maar in dit geval betreft het geen werkbus met V-kenteken oid.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
9.7K
paulus811
4 jaar geleden
Je krijgt gewoon een leaseauto van je werkgever en dat is je gegund, maar dan moet je dat niet vergelijken met een werkbus van de buurman. Er is niets zakelijks aan, behalve dan dat de werkgever de auto betaalt.
crispy
4 jaar geleden
@paulus811: Een lease auto van de zaak betekent niet altijd dat je daarom een tweede auto voor privégebruik hebt. Als je de bedrijfsauto niet gebruikt voor prive doeleinden, dan moet je hem wel kunnen parkeren en dan is het niet ongewoon om een eigen auto te hebben die wel voor privégebruik is.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Op hetzelfde adres een parkeervergunning voor zowel bewoners als bedrijven krijgen kan alleen in de stadsdelen Nieuw-West, Zuid 5, Zuid 7 en Zuidoost. En dat zijn juist wijken waar je ook als bewoner 2 parkeervergunningen per adres kunt krijgen.

Voor een parkeervergunning voor je bedrijf zul je je bedrijf op een apart adres moeten hebben staan en tevens moeten voldoen aan de voorwaarden voor het krijgen van een parkeervergunning voor een bedrijf. Die voorwaarden kunnen per wijk verschillen en zijn afhankelijk van het aantal werknemers (aantal fte). Daar komt bij dat er vaak een wachttijd geldt en er behoorlijke kosten mee gemoeid kunnen zijn.

Dat je buurman wel 2 vergunningen heeft kan komen omdat in het verleden de parkeerdruk lager was. Eenmaal vergeven vergunningen worden niet ingetrokken, maar nieuwe vergunningen krijgen is nu aan veel meer voorwaarden en beperkingen gebonden dan jaren geleden. Ook kan het zijn dat je buurman een apart huisnummer heeft voor zijn bedrijfsgedeelte van het pand en voor dat aparte adres dus een extra parkeervergunning krijgt.
.
Ook als je geen eigen bedrijf hebt maar als werknemer een auto van de zaak gebruikt, krijg je daarvoor geen extra parkeervergunning. Jij bent dan gewoon een particulier en voor particulieren geldt een maximum van 1 voertuig per adres. Wat voor voertuig dat dan is, of op wiens naam de auto staat, maakt niet uit.
Inekez1
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Dit antwoord heeft geen betrekking op de situatie van de vraagsteller.
Inekez1
4 jaar geleden
@crispy. Misschien niet, misschien wel. Maar ik kan uit de vraag niet opmaken of de vraagsteller een ondernemer / zzp-er is die vanuit huis werkt, of een werknemer met een (lease) auto van de zaak. Ik ging uit van het eerste. In dat laatste geval is het antwoord sowieso heel duidelijk nee. Een parkeervergunning voor een bedrijfsauto (al dan niet met grijs kenteken) kan alleen worden aangevraagd door het bedrijf, niet door een werknemer die de bedrijfsauto bij huis wil parkeren.
crispy
4 jaar geleden
in het spraakgebruik is 'een auto van de zaak' de leasebak die je van je werkgever krijgt.
Als je een bedrijf aan huis hebt dan is dat iets waar je in je vraagstelling melding van maakt. Het feit dat je nu je antwoord laat staan maakt dat ik je in ieder geval een min geef.
paulus811
4 jaar geleden
Van mij een plus ter compensatie. VS vergelijkt zijn auto met de werkbus van de buurman, dus zo gek is het antwoord niet.
LeonardN
4 jaar geleden
@crispy Maar hoe kan dit antwoord dan wel kloppend gemaakt worden?
Geldt iets anders voor een leasebak dan voor een bedrijfsauto(ZZPer)?
Volgens mij blijft gelden dat er maar 1 auto per adres mag ongeacht de status(sen) van die auto. Of zit daar nu juist het probleem?!
Inekez1
4 jaar geleden
Iemand met een eigen zaak en een auto die wordt gebruikt voor die eigen zaak spreekt ook van een auto van de zaak. Leasebak is duidelijk geval, dan is er sprake van een werkgever en een werknemer. Een lease-auto is een auto van de zaak. Maar niet elke 'auto van de zaak' is een leasebak.
LeonardN
4 jaar geleden
Allemaal prachtig, maar maakt het uit voor het antwoord? Is er een situatie mogelijk, waarbij buurman1 maar 1 parkeervergunning mag, en buurman2, 2 vergunningen omdat zijn auto een andere status heeft dan privéauto?