Nee, een km teller is niet nauwkeurig. Die houdt bij hoeveel omwentelingen een wiel heeft gemaakt, en daaruit wordt de afgelegde weg berekend.
Maar een wiel heeft geen vaste diameter. De band kan harder of zachter zijn, de band kan oud zijn met 2mm profiel of nieuw met vele mm meer. Daaruit kan je berekenen dat een wiel met diameter 8 mm meer ca 3% minder omwentelingen maakt. Dus nauwkeurig? niet echt.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens mijn bron zijn er officiële regels.
LeonardN
4 jaar geleden
Regels voor wat? Voor snelheidsmeters? Dat is mooi, maar niet de vraag.
crispy
4 jaar geleden
Dank! En die puntjes... die zijn uiteindelijk niet zo heel erg belangrijk :-)

Andere antwoorden (1)

Een navigatiesysteem geeft bij een constante snelheid (en goede satellietontvangst) de snelheid uiterst nauwkeurig weer, zij het afgerond op hele getallen. Een navigatiesysteem berekent de snelheid aan de hand van de afstand tussen twee meetpunten en de tijd die nodig is om die afstand af te leggen.

De snelheidsmeter en kilometerteller van de auto zijn daarentegen zelden voor 100% nauwkeurig. Omdat een snelheidsmeter van de auto geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijke snelheid (en vanwege afwijkingen die kunnen ontstaan door bandenslijtage, bandenspanning en belading) heeft de fabrikant een marge ingebouwd. Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Interessant verhaal, maar de vraag gaat niet over snelheidsmeters. Het gaat over de kilometerteller. In de vraag zelf staat al dat de snelheidsmeter teveel aangeeft.
LeonardN
4 jaar geleden
En die marge hoeft niet 1-op-1 te corresponderen met een afwijking in de kilometerteller.
Stel dat je snelheidsmeter 1 uur lang 55 km/u aangeeft terwijl je eigenlijk 50km/u rijdt, kan de kilometerteller nog steeds +50km aangeven.