Mag ik een automaat rijden met deze rijbewijs?

Hallo,

Heb een paar maanden geleden mijn rijbewijs gehaald. Bij de gemeente ondertekende ik een formulier waarop stond B (auto) en AM (bromfiets). Ik zag daarnaast automaat staan en bij beide stond er nee. Betekent dit dat ik geen automaat (auto) mag rijden?

Als ik het goed herinner, is er mij ooit verteld dat als ik examen doe in een schakel, ik wel een automaat mag rijden. En als ik examen doe in een automaat, ik geen schakel mag rijden. Maar wat betekent dit dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.
Als je les hebt gehad in een schakelauto (en daarvoor bent geslaagd), mag je in zowel schakel als automaat rijden. De 'beperking alleen auto's met automaat' geldt dan niet en staat dus 'nee'.

Heb je alleen les gehad in een automaat, dan mag je niet in een schakelauto rijden. Je hebt dan een beperking op je rijbewijs en die 'beperking voor alleen auto's met automaat' staat dan op JA.

In jouw geval mag je dus kiezen.
Zorg dat je wel even goed uitleg krijgt over het gebruik van de automaat als je die nog nooit hebt gebruikt.
Inekez1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jouw duidelijke uitleg!
Thecis
4 jaar geleden
Ik had inderdaad laatst een automaat als leenauto. Was toch weer even wennen.