Kun je zonder schadelijke gevolgen 5w40 olie in een motor gieten waar normaal gesproken 5w30 in gaat?

Betreft 2.0 liter tdi bkd motor vw jetta 2007 318000 km. Ik stel deze vraag omdat de motor een beetje "zweet", in de hoop dat het zweten minder wordt zou ik graag willen weten of er door iets dikkere olie je dit kunt verhelpen. Graag uw reacties.

5 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Inekez1
5 jaar geleden
Voor "JETTA 2.0 TDI PD 16V. MOT.BKD 1968CC 103KW (2005 tot heden)" worden zowel 5W30 als 5W40 genoemd als bruikbare olie. Dat kun je dus veilig gebruiken. Of het helpt tegen het zweten zul je moeten uitproberen. Baadt het niet dan schaadt het niet. https://www.carpartsdirect.nl/motorolie/volkswagen/jetta/jetta-092005-tot-012011/
Bordensteker
5 jaar geleden
De onderkant van de motor (carterpan) is een stuk niet al te goed beschermd plaatstaal waar steentjes en wegvuil tegenaan slaan en waar strooizout op inwerkt. Geleidelijk kan een carterpan daardoor van buitenuit doorroesten. De vaak aanhangende vettigheid wordt er regelmatig ook afgespoeld en houdt het doorroesten niet goed tegen.
En de olie aan de binnenkant speelt hier pas een rol als het materiaal op de slechtste plekken al doorgeroest IS !
Google maar eens op de woorden: carterpan roest. Ik had zelf een na 16 jaar en 180.000 km zeg maar microscopisch doorroestende en zodoende doorzwetende carterpan. En een geleidelijk opvallender wordende olieplek op de vaste parkeerplaats.
Vervanging van de carterpan was de oplossing. En het oliedruppen hield op. Andere olie is m.i. niet de oplossing.

Antwoorden (2)

Je kunt beter het mankement verhelpen door je pakkingen te vernieuwen.
Het vervangen door andere olie verandert niets aan het zweten. Het zweten komt door je pakking.
Toegevoegd op 30 december 2018 14:24: tekst
5 jaar geleden
jc54
5 jaar geleden
Gelijk heb je, ronron1212, maar dat is geen antwoord op de vraag........
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
als de pakkingen lekken, kun je ook een toevoeging door je olie doen die de pakkingen resetten. Ook ooit gedaan, en lekken was over, hoefde de motor er niet uit.
was een toevoeging van Wynns dacht ik
Op zich zal het niet schadelijk zijn voor de motor, maar het zweten zal er ook niet minder door worden.
jc54