Koppeling kapot. Kan ik toch thuis komen?

Gisteren is halverwege mn reis de koppeling kapot gegaan. Druklager denk ik. Ik krijg hem nu als de motor loopt niet meer in een versnelling. De auto staat ongeveer 15 km van huis. Kan ik de auto zonder koppeling in zn 2 starten en op deze manier rijden (ik doe dat dan vanavond laat. Rustige weg zonder stoplichten etc).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
bamibal
5 jaar geleden
Kun je niet iemand vragen om je even te slepen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik vraag het omdat ik dan vanavond met de bus richting mn auto kan (ff niemand om me te brengen) en dan de auto thuis kan krijgen. Eenmaal thuis zie ik wel weer verder.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Geen lid van de ANWB?

Antwoorden (2)

Je kunt beter het risico niet nemen. Vraag een vriend of familie lid om je te slepen is een stuk veiliger.
5 jaar geleden
Als er geen startbeveiliging op zit (maakt starten als auto in de versnelling staat onmogelijk), dan zou het in principe moeten lukken. Schakelen is ook mogelijk, maar dan moet je wel goed op het toerental letten.
Als automonteur heb ik in het verleden wel vaker (beladen) vrachtauto's met kapotte koppeling op die manier naar huis gebracht.
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je. Dat wilde ik graag weten of het technisch mogelijk is.
teusvh
5 jaar geleden
In z'n 2 starten gaat niet lukken. Mogelijk wel in de eerste versnelling.
Schakelen zonder koppeling lukt ook nog wel als je een beetje handig bent.
Heb er wel erg in dat je 'm op tijd in zijn vrij zet als je helemaal moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou die min graag gemotiveerd willen zien. Volgens mij kan het ook als het druklager kapot is. Bij een diafragmaschij wordt het een ander verhaal. En of het gezond is voor je automobiel is ook een ander verhaal. C+