Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat een druklager na 130.000 km kapot gaat?

Heb een auto uit 2014 gekocht via marktplaats. Het aangrijppunt van de koppeling was al redelijk hoog, dus ik wist dat die binnekort vervangen moest worden. Echter wilde ik laatst wegrijden en toen kwam ik erachter dat ik de koppeling niet meer kon indrukken. Anwb gebeld en die zei dat de druklager kapot is gegaan. Auto is net 4 jaar oud en heeft 130.000 km op de teller. Mij werd aangeraden meteen de hele koppelingsset te vervangen ivm het aantal arbeidsuren wat nodig is om bij de druklager te komen. Is dit normaal? Kost me al snel een euro 600 :(

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Ziet er naar uit dat je pech heb.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is niet normaal, maar het is ook niet uitzonderlijk. Mogelijk heeft de vorige eigenaar veel met de voet op het koppelingspedaal gereden. Dat is net genoeg druk om het druklager te belasten, waardoor het warm (lees heet) wordt en meer slijtage optreedt.
(Lees meer...)
jc54
5 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe je rijdt. Als je voor het verkeerslicht wacht en de koppeling ingedrukt houdt slijt de lager harder omdat hij niet is berekend op krachten in die richting. Je moet altijd de auto in z'n vrij zetten; dat hoort de rijinstructeur te weten en je te leren. Als de vorige eigenaar dat indrukken al heeft gedaan kan de druklager best al versleten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding