Hoeveel kost een auto per maand?

Ik wil een auto maar heb niet veel geld, mijn inkomen zijn ivm studie niet veel (rond de 200/300 euro pér maand) als je een auto koop komen er veel dingen bij kijken maar is het nou een beetje te doen of is het echt duurder dan ik denk en moet ik maar beter bij scooter blijven? Maakt me niks uit wat voor auto als die maar wel een beetje normaal is maar zo goedkoop mogelijk, weet iemand hoeveel je ongeveer per maand kwijt ben? Ik hoor het graaagggg

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (2)

Je hebt vaste kosten als afschrijving, motorrijtuigenbelasting en verzekering. En variabele als brandstof en onderhoud en reparatie.

Waarbij de kosten van de brandstof weer afhankelijk zijn van het verbruik, het aantal gereden km's en de brandstofprijs.

Dit artikel uit 2017 komt dan voor de goedkoopste auto op eur 272.- per maand. In een bron elders komt men op eur 310.- voor de goedkoopste.

Denk dus aan een bedrag boven eur 300.-/maand.

"

Wat kost een auto?

Autorijden is niet goedkoop. Zelfs aan een kleine tweedehands auto bent u al een paar honderd euro per maand kwijt. Bij een eigen auto heeft u te maken met verschillende kosten. Welke kosten zijn dat?

In onderstaande tabel ziet u de kosten van een auto met benzinemotor. Kosten die u zelf maakt zoals de kosten van de huur van een garage of verkeersboetes zijn hierin niet verwerkt.

Vaste en variabele kosten

De kosten zijn gebaseerd op een nieuwe auto voor de eerste tien jaar, bij een gemiddeld aantal kilometer per jaar. Vooral brandstof en afschrijving zijn afhankelijk van het aantal kilometers. Onderhoud en reparatie meer van de leeftijd van de auto en verzekeringen en belastingen van het type auto.

De vaste onderhoudskosten zijn bijvoorbeeld voor wasbeurten, poetsmiddelen en het lidmaatschap van een hulpdienst. De variabele kosten voor onderhoud en reparatie zijn voor servicebeurten, reparaties en banden.(...)"
De tweede bron (ook uit 2017) vermeldt nog een goedkope tweedehands:

"De goedkoopste occasion in de jongste enquête is de Skoda Citigo. Als je er eentje vindt van 3 jaar oud waar je nog 3  jaar mee wilt doorrijden, dan kan dat al voor €225 per maand."
Computoon
5 jaar geleden
Computoon overdrijft wel een beetje.

Als je een-zo-goed-koop-mogelijke auto heb dan moet je in ieder geval een lichte auto nemen, zoals een suzuki alto, fiat 500, ford ka, you get the picture.

Die auto's kosten ongeveer €18,- aan wegenbelasting per maand. Dan moet je een WA verzekering nemen. Je hebt nog 0 schade vrije jaren dus die verzekering zal rond de ~€55- per maand liggen.

Het hebben van de auto kost dus al rond de ~€75,- per maand.

Verder heb je alleen nog het onderhoud, maar dat verschilt per auto. Ik heb in een half jaar (sinds ik mijn ford fiesta heb) alleen een wiel lager en een lamp laten vervangen voor €110,-.

Als ik elke dag naar mijn werk rij, 280km per week, dan ben ik iets van €40 per week aan bezine kwijt.
Je moet dan nog wel de auto kopen, maar je kan prima bakkies voor ~€600,- op de kop tikken. Als je er 3 jaar mee doet dan heb je "eigenlijk" 17€ extra "maandlasten" als je die 600€ verdeeld over 36 maanden
Toegevoegd op 11 juli 2018 06:40: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Min; allemaal veel te optimistische aannames op basis van beperkte eigen ervaring. Het grote punt is, dat auto's die je goedkoop koopt, vaak oud zijn, en dus meer onderhoud nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Velen vergissen zich in de afschrijving, ofwel: die auto gaat niet eeuwig mee en wordt een keer vervangen door een betere: groter, jonger, minder kms, en vaak ook meer "toeters en bellen". Dat is niet gratis, en het sparen daarvoor kun je "afschrijving" noemen. Oudere auto's zijn goedkoper in afschrijving maar meestal duurder in onderhoud, een beetje een onzekere factor. En "stilstand" wegens storing is verdomd irritant. Per kilometer zijn de (in Nederland best hoge) brandstofkosten niet eens de hoogste post.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
mijn auto kostte 2500. Als ik er 3 jaar mee doe is dat 70 euro per maand afschijving. Dat zijn feitelijk dubbele maandlasten. Ik kocht bewust een iets duurdere auto met minder kilometers op de teller om er zeker van te zijn dat ik geen kat in de zak zou kopen. Maar er komt ook een dag dat ik de auto weer verkoop. Als ik er nu 5 jaar mee doe en weet hem voor 1000€ (dit realistisch?) te verpatsen dan bedraagt de afschijving slechts 25€ per maand. Bovendien als je je autootje niet heel veel gebruikt, zeg 5k km per jaar. En je rijdt normaal dan heb je ook niet heel veel onderhoud nodig. Maar of je veel of weinig onderhoud nodig heb, blijft lastig te voorspellen. Tenzij je een oude mercedes heb, want die gaan nooit kapot :D
tinus1969
5 jaar geleden
@Bask185; opnieuw allemaal aannames. De consumenttenbond heeft het berekend.