Waarom hebben ambulances in Nederland per gebied een andere opbouw?

Zoals Otaris,Delfis en Silverline maar ook container opbouw. Is dit met een bepaalde reden ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (1)

Hetzelfde 'verschijnsel' zie je bij branweerwagens. Elk ziekenhuis,of een groep van samenwerkende ziekenhuizen doet om de zoveel jaar een aanbesteding voor het levenren van ambulances. De leverancier die met de beste prijs/kwaliteit verhouding komt krijgt de opdracht. In het bestek van de aanbesteding staan de minimumnormen vermeld. Bijvoorbeeld: hij moet zo hard kunnen rijden,er moeten 2 of 3 brancards in kunnen etc. Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren, dus ook dat leidt tot verschillen.
Overigens vindt er ook ziekenvervoer plaats door particuliere organisaties. Zij kunnen willen dan bijvoorbeeld kiezen voor een bepaald merk, dat past bij de andere autos die ze al hebben. Of ze willen juist zo goedkoop mogelijk uit zijn, en kiezen voor het scherpste aanbod en/of een zo kaal mogelijk ingericht voertuig.
Ook is het zo dat haast geen enkel automerk ambulances in zijn aanbod heeft. Het zijn (kleine) bedrijven die dan een nieuwe bestelbus of grote stationwagen kopen, en daar een ambulance van bouwen. Dat leidt tot een divers aanbod.
Tot slot: ambulances kunnen een verschillend doel hebben. Uitrukken voor een ongeval, en niet weten wat je tegenkomt, stelt andere eisen aan het voertuig dan alleen maar gepland vervoer van het ene naar het andere ziekenhuis.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
(Samenwerkende) ziekenhuizen kunnen ook een langlopend contract hebben met één bepaalde leverancier. Dan staat dus van tevoren al vast dat verouderde auto's vervangen worden door auto's van hetzelfde bedrijf.