Goedemiddag, ik rij achteruit tijdens inparkeren, opeens knalt scooter op mijn auto? Ben ik schuldig?

Overigens:Scooter reed ergens waar die niet mocht rijden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik ben overigens wel benieuwd naar een situatie waar jij inparkeerd en een scooter niet zou mogen rijden?! Of reed deze aan de verkeerde kant van de weg?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dank je wel voor de reactie :-)!

Antwoorden (2)

Achteruit rijden is een bijzondere verrichting. Bin het uitvoeren van bijzondere verrichtingen moet u voorrang verlenen. Heeft u in dit geval niet gedaan. De scooterrijder reed daarvwaar het niet is toegestaan. Kortom, u heeft allebei een overtreding begaan. Derhalve is er sprake van gedeelde schuld.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je ergens rijdt waar je niet mag rijden ben je toch al schuldig. Kan er geen sprake zijn van beide schuld, ongeacht de bijzondere verrichting. Als je alleen maar voetgangers verwacht bv ben je niet bedacht op scooters die er ineens zijn omdat ze niet alleen sneller zijn, maar vaak ook nog te hard rijden.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
@jodokus Hier heeft de rechter in het verleden al eens iets van gevonden. Zeker in het drukke stadsverkeer moet je er op bedacht zijn dat er verkeersdeelnemers zijn die de verkeersregels aan hun laars lappen. Denk bijv ook aan de fietser zonder vrrlichting door het rode verkeerslicht. De voetganger op de rijbaan etc. Omdat je er op voorhand rekening mee had kunnen hiuden ben je deels schuldig in gevallen zoals door de vragensteller beschreven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fout. Als je achteruit rijdt ben je geen deelnemer aan het verkeer en moet je alle verkeer voor laten gaan. Dat de scooter ergens reed waar niet mocht maakt hem niet schuldig aan het ongeval.
In principe ben jij volledig schuldig aan het ongeval.
Op het moment dat je achteruit rijdt neem je volgens de wet geen deel aan het verkeer en moet je al het verkeer voor laten gaan, er wordt geen uitzondering gemaakt voor verkeer dat een overtreding begaat.

De enigste manier om onder de schuld uit te komen is bewijzen dat de scooterbestuurder met opzet tegen u aan is gereden terwijl u op dat moment volledig stilstond.