waarom heeft een handgeschakelde versnellings bak geen pijlstok en bij een automatische versnellings bak wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

omdat bij een automaat de olie gecontroleerd en ververst moet worden, dit omdat deze bakken gevoelig door dat ze veel meer onderdeelen bevatten.
deze zijn ook voorzien van olie filter.

een handbak is gevult en afgeslooten, als het maar smeert dat is alles. dat wordt ook niet ververst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Versnellingsbakken en differentieel hebben wel controlepunten voor vullen of aftappen.
De motorolie moet vaker ververst worden t/o
versnellingsbakolie. Dat kan men zelf peilen.
De andere punten leent zich eerder voor garagewerk.
Er zijn auto,s waarvan de smeermiddelen in 1 behuizing zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn automaat heeft een peilstok en daar kijk ik ook regelmatig op. Voordat ik automaat ging rijden reed ik schakelauto's. Gek maar waar, die hadden ook een peilstok.

*peilstok, niet pijlstok ;-)