Vraag mbt aanhanger trekken met rijbewijs B?

De regels zijn in de loop der jaren nogal eens veranderd, dus ik kom er niet meer uit. Het volgende is het geval: ik heb rijbewijs B, ik wil graag een autokoets ophalen met autoambulance. De auto mag 1200 kg trekken geremd. De aanhanger weegt zelf 600kg, de lading erop 450 kg. So far, so good. Het max. laadvermogen van de aanhanger is echter 2500 kg. Mag het nu wel of niet? Ik dacht gelezen te hebben, dat je met rijbewijs B dit mag trekken, zolang de auto het toelaat en het totaalgewicht onder de 3500 kg blijft. Is dit correct?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (2)

Wanneer het totaalgewicht van de aanhanger meer is als 750 kg. heb je E nodig achter B. Dus een aanhangertje waarvan het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen de 750 kg, overschrijdt.

Toegevoegd na 38 seconden:
https://rijless.nl/rijbewijs/wanneer-heb-je-e-achter-b-nodig/
jc54
6 jaar geleden
Voor deze combinatie heb je een rijbewijs BE nodig. Het gaat namelijk niet om het werkelijke gewicht van de aanhanger + lading (600+450=1050 kg), maar om de maximale lading van de aanhanger (2500 kg). Je vermeldt in je vraag niet hoe zwaar je auto is, maar als die 1200 kg mag trekken, is de auto zelf dus minstens 1200 kg. Het gewicht van auto + maximale massa van de aanhanger is samen meer dan 3500 kg.

Op zich mag de auto wel de aanhanger + lading trekken. Om niet over de 1200 kg te gaan wordt wel gekeken naar het werkelijke gewicht. Dus iemand anders met een BE rijbewijs (of jijzelf als je je BE rijbewijs haalt) mag er wel mee rijden.

Uit de bron:
"Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. "
Inekez1