Van waar is het krakend geluid van de auto afkomstig bij de eerste strat?

Hallo

Ik rijd met een Opel Meriva a uit 2005 diesel.

Sinds heden heb ik opgemerkt dat wanneer ik start, de handrem los, in eerste schakel en de koppeling langzaam laat komen, dat hij precies zit "vastgevroren " en komt dan los.
De wagen doet het anders goed (heb dat probleem niet aan rode lichten of als ik ergens anders stil sta en terug vertrek.)

Ik dacht onmiddellijk dat het
misschien ergens ijs was dat dan kapot springt en zorgt voor die weerstand en dat krakend geluid. Maar na 10 uur stilstand in en ondergrondse parking (waar het dus niet vriest) heb ik hetzelfde probleem (krakend geluid en die licht weerstand).

Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Een kapotte wielrollement?

Alvast bedankt.

6 jaar geleden
in: Auto's
5K

Antwoorden (2)

De oorzaak is niet de handrem, koppelingsplaat, drukgroep of druklager. Kijk, als je het koppelingspedaal indrukt, trekt de kabel of drukcilinder de "klam" Een soort vork die scharniert en waar het druklager scharnierend op zit naar zich toe.
Hierdoor scharniert de vork met druklager en het druklager drukt de diafragmaveer van de drukgroep in. Hierdoor loopt de koppelingsplaat vrij en als je het in z'n 1 zet en de koppeling weer laat opkomen komt er weer druk op de plaat en gaat hij rijden. Bij jou is dat niet 's morgens want dan blijft het pedaal even "hangen" , hoor je een "knak" en dan doet hij het weer de hele dag.
Het pedaal zelf en de kabel zal niet de oorzaak zijn. Vermoedelijk is het de "klam"
die op het scharnierpunt eventjes blijft hangen door kou, roest, slijtage op het scharnierpunt of de bus waar het kopelingslager over schuift. Zo'n storing oplossen zou een fluitje van een cent zijn wat materiaalkosten betreft, maar de grote boosdoener zijn se werkuren want de hele reutemeteut moet er uit bij een voorwielaandrijving. Onderste fusekogel, stuurkogel en de bak er uit voor je er bij kunt. Ikzelf zou gewoon even doorrijden. Goede kans dat het over gaat en als het erger wordt, kan repareren nog altijd. De kosten kunnen er niet hoger door worden. Ook kun je ff langs de garage gaan en dan zeggen dat je nog wel even afkijkt als ze je meteen een dure reparatie aan willen smeren. Ik zou gewoon eens een honderd keer de koppeling helemaal intrappen en loslaten met warme motor en als er dan nog niks gebroken is, zou ik gewoon blijven rijden.
6 jaar geleden
De beschrijving van uw klacht past bij een of meer lichtjes klemmende remblokjes. Daardoor kan een hele rem vast komen te zitten, en dat merkt u als de auto een tijd stilgestaan heeft. Dan schiet die rem pas met een zacht soort ‘knalletje’ los als de motor wat kracht op de wielen zet.

Ik heb het zelf gehad. En ik las intussen meer van die gevallen:

“Vanaf het begin heb ik bij de garage geklaagd dat de schijven als ze nat waren geweest ,vast gingen zitten, zodat ik niet weg kon rijden.” schreef een vraagsteller in https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/roestende-remschijven .

“Als je niet wil dat de schijven roesten, dan zet je de auto droog weg in een droge garage.
Als je die tijdens een regenbui binnen rijdt, dan is alles nat en roesten de schijven.
Dat is zelfs zo bij de schijven van mijn Clio (alleen vooraan, achter zijn het nog trommelremmen).
Als ik mijn auto nat binnen zet, en als ik die dan een paar dagen later nodig heb, dan hoor ik ook de remblokken loskomen van de schijven als ik vertrek.
Doordat er water tussen blijft zitten roesten de schijven op die plaats en "kleven" de blokken aan de schijven.” http://forum.belgiumdigital.com/f59/roestvorming-remschijven-469600.html#post3980227

“Sommigen kennen het misschien wel. Je start je auto en je wilt wegrijden. Je moet de koppeling meer dan normaal op laten komen, waarna je auto met een klein schokje van z'n plaats komt.”
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1263853

“De handrem gebruik ik nooit als ik de auto in de garage zet, die zit trouwens op de trommelremmen achteraan, het zijn wel degelijk de remmen vooraan die ik dan hoor loskomen.
Van de achterremmen is er ooit een remvoering losgekomen waardoor er achteraan een wiel geblokkeerd zat toen ik mijn auto uit de garage wou rijden...”

Kortom: uw auto heeft denk ik schijfremmen rondom, en die kunnen soms vast gaan zitten.
U kunt dat wellicht zelf voelen: als u in een parkeergarage op een vlakke vloer staat, met de handrem los, en niet in een versnelling, dan moet u de auto door met de hand aan een band te draaien een klein stukje voor- en achteruit kunnen bewegen. Hem zo echt wegduwen zal bij een Meriva niet goed lukken, maar een paar centimeter vooruit en achteruit schommelen zou moeten kunnen.
Behalve als u aan de band draait van de vastzittende rem. Die beweegt helemaal niet. Ik vermoed dat je dat verschil kunt voelen.
Bordensteker
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte, en daarom heb ik er speciaal over gevraagd in mijn reactie. Vraagsteller schrijft daarop dat het opkomend koppelingspedaal bij het opkomen even blijft hangen en dan met een "knak"verder omhoog komt. Heeft dus met de handrem niks te maken en alleen de vork die de druklager transporteert of de bus waar het lager overheen schuift kan de oorzaak zijn.
Bordensteker
6 jaar geleden
Mijn lezing van wat de vraagsteller ‘weeter’ schrijft is dan toch anders.
Hij schrijft niet letterlijk zoals in de tweede keuze van jouw terechte meerkeuze-wedervraag dat het koppelingspedaal even blijft hangen, maar omschrijft met een inderdaad enigszins voor meerdere uitleg vatbare woorden (in mijn ogen) dat de auto zelf nog even blijft staan, tot-ie met een ‘knak’ ineens wel vooruit gaat. We zaten dus aanvankelijk allebei al op de gedachte aan een vastzittende rem, begrijp ik. Maar op basis van de reactie van de vraagsteller ben jij er van afgestapt en denk je aan het koppelingsprobleem, terwijl ik juist overtuigd ben geraakt van mijn indruk van wat de oorzaak is: het vastzittende-rem-probleem. let wel: ik het het zelf nergens specifiek over de handrem gehad: ik denk aan een vastzittende rem. Hetgeen zowel aan de voetrem als aan de handrem zou kunnen liggen. Ik verwacht dat de auto rondom schijfremmen heeft, maar mijn antwoord is ook van toepassing als er sprake is van een handrem die met een trommelrem werkt. Ik lees ook in de oorspronkelijke vraag nergens dat het koppelingpedaal op een abnormale wijze blijft hangen, maar wel dat de auto op een ongewone manier eerst nog even wil blijven stilstaan. Hopelijk kan weeter hier duidelijkheid over geven.
svetivlas
6 jaar geleden
@Bordensteker. In mijn reactie vroeg ik aan vraagsteller of hij antwoord kon geven op vragen over het koppellingspedaal. Het antwoord was: "als ik de koppeling op laat komen(staat hij ff stil) en dan hoor ik een knak"
Wat moet ik daaruit opmaken? Dat de auto even stil staat? Natuurlijk, want die staat al 12 uur stil. En waar hadden we het over? Over het koppellinspedaal. En waar heeft hij het over? "als ik de KOPPELING op laat komen...En wat,( dat in beweging is), staat dan even stil? Ja, dat moet de koppeling dan zijn want de rest stond al stil.Toch? En daarom was ik in mijn antwoord ook zo stellig, dat mijn eerste gedachte van een "hangende remschoen" het zeker niet was, want dan moet de auto al gaan bewegen.
Dat jouw lezing op wat vraagsteller schrijft anders is, kan zijn, maar ik vind in ieder geval dat een onduidelijk antwoord die mij op het verkeerde been zet, me geen "MIN" hoeft op te leveren. Ik wist uit 40 jaar ervaring waar ik over praatte. Trouwens Bordensteker heb je wel gelijk en kan het niets anders zijn dan een "hangende remschoen" op de achterwielen. Van mij een + voor jou.