De beschrijving van uw klacht past bij een of meer lichtjes klemmende remblokjes. Daardoor kan een hele rem vast komen te zitten, en dat merkt u als de auto een tijd stilgestaan heeft. Dan schiet die rem pas met een zacht soort ‘knalletje’ los als de motor wat kracht op de wielen zet.
Ik heb het zelf gehad. En ik las intussen meer van die gevallen:
“Vanaf het begin heb ik bij de garage geklaagd dat de schijven als ze nat waren geweest ,vast gingen zitten, zodat ik niet weg kon rijden.” schreef een vraagsteller in https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/roestende-remschijven .
“Als je niet wil dat de schijven roesten, dan zet je de auto droog weg in een droge garage.
Als je die tijdens een regenbui binnen rijdt, dan is alles nat en roesten de schijven.
Dat is zelfs zo bij de schijven van mijn Clio (alleen vooraan, achter zijn het nog trommelremmen).
Als ik mijn auto nat binnen zet, en als ik die dan een paar dagen later nodig heb, dan hoor ik ook de remblokken loskomen van de schijven als ik vertrek.
Doordat er water tussen blijft zitten roesten de schijven op die plaats en "kleven" de blokken aan de schijven.” http://forum.belgiumdigital.com/f59/roestvorming-remschijven-469600.html#post3980227
“Sommigen kennen het misschien wel. Je start je auto en je wilt wegrijden. Je moet de koppeling meer dan normaal op laten komen, waarna je auto met een klein schokje van z'n plaats komt.”
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1263853
“De handrem gebruik ik nooit als ik de auto in de garage zet, die zit trouwens op de trommelremmen achteraan, het zijn wel degelijk de remmen vooraan die ik dan hoor loskomen.
Van de achterremmen is er ooit een remvoering losgekomen waardoor er achteraan een wiel geblokkeerd zat toen ik mijn auto uit de garage wou rijden...”
Kortom: uw auto heeft denk ik schijfremmen rondom, en die kunnen soms vast gaan zitten.
U kunt dat wellicht zelf voelen: als u in een parkeergarage op een vlakke vloer staat, met de handrem los, en niet in een versnelling, dan moet u de auto door met de hand aan een band te draaien een klein stukje voor- en achteruit kunnen bewegen. Hem zo echt wegduwen zal bij een Meriva niet goed lukken, maar een paar centimeter vooruit en achteruit schommelen zou moeten kunnen.
Behalve als u aan de band draait van de vastzittende rem. Die beweegt helemaal niet. Ik vermoed dat je dat verschil kunt voelen.
- Bronnen:
-
http://forum.belgiumdigital.com/f59/roestv...
-
https://gathering.tweakers.net/forum/list_...
-
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/...