Steeds meer kleine en schone auto's. Wordt men dan toch milieubewust of is het een tijdelijke rage?

Ik zie tegenwoordig steeds meer kleinere auto's op de weg. Vaak zijn dit ook nog eens auto's die veel zuiniger zijn en beter voor het milieu (CO2 uitstoot). Daarnaast heb ik het idee dat men hier steeds meer bewust voor kiest, ook als men zich een grotere (minder milieu bewuste) auto kan permiteren. Is dit een goed voorbeeld of een tijdelijke rage?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben van mening dat dit een combinatie van factoren is. Het milieubewust zijn is toegenomen en is een maatschappelijk thema. Dit zal consumenten bewegen om een milieuvriendelijke auto te kiezen. Aan de andere kant spelen de hoge brandstofprijzen een belangrijke rol. Ook het lage vertrouwen in de economie zorgt ervoor dat consumenten meer behouden zullen omgaan met hun geld, waardoor een kleinere auto meer voor de hand liggend is, dan een grotere en vaak duurdere.

Veel bedrijven die bijvoorbeeld aan certificering doen krijgen schone auto's opgedragen. 80% van de label A auto's zijn bedrijfs en lease auto's. Dus of we bewust worden weet ik niet, het wordt voor je bepaald.

Miliebewust zijn mensen pas als het te laat is. Kijk maar, de VVD is nu de grootste partij en die is het slechts voor het milieu.

Het heeft nauwelijks iets met milieu te maken, mensen kopen een kleine auto omdat deze goedkoop in aanschaf is en ook zuiniger. Daarnaast komen er steeds meer auto's dus de totale milieubelasting neemt niet veel af. De vele toyota priussen op de weg zijn daar puur om een financiele reden, namelijk de lagere bijtelling voor de berijder. De meeste berijders interesseert het milieu geen bal.

kleine auto's hebben veel voordelen, zoals makkelijk parkeren, lage vaste lasten, soms zelfs geen wegenbelasting, lage gebruikskosten, lagere milieubelasting, minder brandstofgebruik en daardoor minder afhanelijk van dubieuze olieregimes. ik denk dat de kosten voor veel mensen van doorslaggevende betekenis zijn, maar dat ook de andere factoren in meer of mindere mate een rol spelen. ik heb ook het idee dat je vroeger met je auto moest laten zien hoe goed het met je ging en dat dit nu veel minder speelt. misschien tegenwoordig juist andersom, als je in het zakenleven met een te vette bak komt aanzetten wordt dat lang niet overal meer gewaardeerd.

Ha, die Italklaas; Dat is de waan van de dag. Mensen worden eerder geprikkeld door het schrappen van BPM en wegenbelasting en voor leaserijders door lagere bijtelllingspercentages dan door de feitelijke zuinigheid en milieuvriendelijkheid van die autootjes. Dat wordt onderstreept door de ondanks stijgende brandstofprijzen almaar groeiende jaarkilometrages en toenemende verkeersdrukte. Overigens is de kostprijs van autobrandstoffen als percentage van het besteedbare inkomen over de afgelopen tientallen jaren alleen maar gedaald. Bovendien is het in veel gevallen juist duurzamer om langer in een bestaande auto te blijven rijden en je rijstijl en rijgewoonten aan te passen. Het ontwikkelen, produceren, distribueren, verkopen en tenslotte weer slopen en recyclen van auto's gaat immers ook gepaard met de nodige milieuschade. Minder produceren/consumeren en minder maar slimmere kilometers maken is uiteindelijk misschien wel de beste oplossing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100